Temat interpretacji
Pan o informację czy zastosowanie tej stawki jest uzasadnione w przypadku sprzedaży lokali użytkowych w opisanym budynku?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży lokali użytkowych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 września 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży lokali użytkowych.
W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W oparciu o prowadzoną działalność gospodarczą wybudował Pan z posiadanych środków na własnym terenie obiekt budowlany, który jest sklasyfikowany jako budynek mieszkalny stałego zamieszkania w PKOB w dziale 11. Budynek w całej swojej powierzchni był wybudowany na cele mieszkaniowe. W budynku tym znajduje się 9 lokali mieszkalnych, 3 lokale użytkowe oraz 4 garaże w podpiwniczeniu. Powierzchnia lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi stanowi znacznie powyżej 50 % powierzchni całkowitej. Budynek został decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w .przyjęty do użytkowania w dniu 2 marca 2009 r.. do końca września 2009 r. sprzedał Pan wszystkie lokale mieszkalne wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi i garażami. W budynku zostały 3 lokale użytkowe, których funkcje określono jako pomieszczenia gospodarcze i suszarnie. Celem zmiany ich funkcji na lokale mieszkalne poczynił Pana starania w miejscowym organie samorządowym o wydanie stosownej decyzji. Starania te nie przyniosły do chwili obecnej rezultatu. Z uwagi na swój wiek chciałby Pan zakończyć swoją działalność gospodarczą. Na tym tle powziął Pan wątpliwości co do sposobu opodatkowania przedmiotowych lokali.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
W związku ze zmianami w przepisach dotyczącymi stosowania preferencyjnej stawki 8% wnosi Pan o informację czy zastosowanie tej stawki jest uzasadnione w przypadku sprzedaży lokali użytkowych w opisanym budynku...
Pana zdaniem, mając na uwadze fakt, że wybudowany budynek, co najmniej w połowie całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywany do celów mieszkaniowych tj. sklasyfikowany w PKOB w dziale 11, a ponadto z funkcji lokali użytkowych wynika, że są one wykorzystywane do celów mieszkalnych, zastosowanie stawki preferencyjnej w wysokości 8% jest zasadne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Natomiast stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się w myśl ust. 12 wskazanego artykułu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.
Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.
W celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest zatem określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje mieszkalne czy użytkowe.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają definicji pojęcia lokal użytkowy.
Natomiast zgodnie z definicję pojęcia lokal użytkowy zawartą w § 3 pkt 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), pod pojęciem lokalu użytkowego należy rozumieć część budynku zawierającą jedno pomieszczenie lub ich zespół, wydzieloną stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, niebędący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wybudował Pan obiekt budowlany sklasyfikowany jako budynek mieszkalny stałego zamieszkania w PKOB w dziale 11. W budynku tym znajduje się 9 lokali mieszkalnych, 3 lokale użytkowe oraz 4 garaże w podpiwniczeniu. Do końca września 2009 r. sprzedał Pan wszystkie lokale mieszkalne wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi i garażami. W budynku zostały 3 lokale użytkowe, których funkcje określono jako pomieszczenia gospodarcze i suszarnie. Celem zmiany ich funkcji na lokale mieszkalne poczynił Pana starania w miejscowym organie samorządowym o wydanie stosownej decyzji. Starania te nie przyniosły do chwili obecnej rezultatu. W celu zakończenia działalności gospodarczej zamierza Pan sprzedać przedmiotowe lokale. Na tym tle powziął Pan wątpliwości co do sposobu opodatkowania przedmiotowych lokali.
Zatem odnosząc powołane regulacje do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przypadku planowanej dostawy lokali użytkowych, o ile w chwili sprzedaży będą to nadal lokale użytkowe w rozumieniu § 3 pkt 10 powołanego rozporządzenia, to brak jest podstaw do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%, gdyż stawka ta zastosowanie ma wyłącznie do obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym,. a lokale użytkowe nie spełniają tych kryteriów, gdyż jak wskazano w art. 41 ust. 12 ustawy obniżonej stawki podatku nie stosuje się do lokali użytkowych. Zatem planowana dostawa lokali użytkowych opodatkowana będzie stawką podstawową, to jest 23%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 770 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy