Na podstawie art.14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) w brzmieniu obowiązującym do ... - Interpretacja - PP1/448-598/04/I

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 14.06.2005, sygn. PP1/448-598/04/I, Izba Skarbowa w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) w brzmieniu obowiązującym do końca 2004 r., po dokonaniu zmiany udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim odpowiedzi zawartej w piśmie nr PP/443-55/04 z dnia 27.09.2004 r. wyjaśniam :

Stowarzyszenie będąc organizacją pozarządową reprezentującą rodziców osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną , o charakterze samopomocowym i niedochodowym , realizującą nieodpłatnie zadania pożytku publicznego wystąpiło z prośbą o wyjaśnienie problemów w zakresie następującego stanu faktycznego:

I.Stowarzyszenie prowadzi Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowaczy, który jest placówką edukacyjno-rehabilitacyjno-terapeutyczną i opiekuńczą, działającą na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.W placówce tej dzieci i młodzież z terenu powiatu realizują obowiązek szkolny na zasadch określonych przez ustawodawcę.

1) Czy wydawanie uczestnikom zajęć prowadzonych w Ośrodku dwóch posiłków dziennie, będących elementem edukacji ( zawartym w programie nauczania, określonym przez rozporzadzenie Ministra Edukacji ) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ? Rodzice uczęszczających na zajęcia w Ośrodku dzieci partycypują w kosztach przygotowania posiłków o których mowa wyżej , jest to w skali całego roku łączna kwota 28.000 złotych.

2) Czy organizacja dowozu dla osób niepełnosprawnych biorących udział w zajęciach o, których mowa wyżej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ? Koszty dowozu pokrywane są dotacją otrzymywaną od Wójta gminy, który finansuje koszt paliwa oraz eksploatacji samochodu (stanowiącego własność Ośrodka) , wynagrodzenie kierowcy oraz osoby sprawującej opiekę nad niepełnosprawnymi uczniami.Dotacja otrzymywana jest dwukrotnie w trakcie roku, nadwyżka ponad koszty o których, mowa wyżej jest zwracana na rachunek Wójta.

II. Stowarzyszenie prowadzi również Warsztay Terapii Zajęciowej, działające na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych oraz Statutu Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym. Zajęcia obejmują rehabilitację medyczną , naukę podstawowych umiejętności życia codziennego oraz przygotawanie do pracy.W Warsztatach bierze udział grupa 35 osób , której wydawane są posiłki przygotowywane w bloku żywieniowym w/w Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego.Uczestnicy Warsztatów partycypują w kosztach przygotowania wydawanych im posiłków - jest to kwota 2,50 zł za jeden posiłek. Łącznie w skali roku kwota stanowiąca zwrot kosztów produktów zużytych na przygotowanie posiłków dla uczestników Warsztatów wyniesie 17.500 złotych.

Wątpliwości dotyczą opodatkowania wydawania posiłków uczestnikom Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Odnosząc się do wyżej przedstawionego stanu faktycznego uprzejmie wyjaśniam: - od 01 maja 2004 r. w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 ,poz.535) za podatników podatku od towarów i usług , zwanego dalej "podatkiem VAT" uznaje się osoby prawne , jednostki niemające osobowości prawnej oraz ososby fizyczne ,wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą , bez wzgledu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podatnikami są także osoby prawne , jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, nie będące podatnikami o których była mowa wyżej , jeżeli dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych śtrodków transportu, w przypadku gdy okoliczności nie wskazują na zamiar wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy. Od 01 maja 2004 r. zakłady (oddziały) osoby prawnej samodzielnie sporządzające bilans nie mogą być odrębnymi podatnikami podatku VAT. Z danych rejestracyjnych wynika, że Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym waloru osobowości prawnej dotychczas nie uzyskało (brak rejestracji w KRS-ie).Zatem status prawny Stowarzyszenia winien być rozpatrywany w świetle przepisu art.113 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT, jako jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej , będącej równocześnie beneficjentem praw , podmiotem występującym samodzielnie w prawa i obowiązki stron, mogącym być pozywanym oraz samemu mogący pozywać do sądu innych uczestników życia społecznego. Odnośnie opodatkowania wydawania posiłków stwierdzam, że zgodnie z postanowieniami art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust 3 ustawy o VAT. W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wykonywanych usług przez podatnika pod odpowiedni symbol PKWiU. Z uwagi na to, że organ podatkowy nie posiada kompetencji w tym zakresie, a prawidłowa klasyfikacja pozwoli na udzielenie wyczerpującej odpowiedzi w przedmiotowej sprawie, należy zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29 - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych 93-176 Łódź, celem ustalenia prawidłowego symbolu PKWiU na wykonywane usługi.W przypadku gdy przedmiotowe usługi zostaną zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", w odniesieniu do sformułowanych we wniosku pytań zastosowanie będą miały następujące unormowania w zakresie podatku od towarów i usług: 1. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Natomiast w pozycji nr 7 załącznika nr 4 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji". Tak więc zwolnieniem od podatku VAT objęto wszelkiego rodzaju usługi edukacyjne. W związku z powyższym przedmiotowe usługi będą przedmiotowo zwolnione z podatku VAT.W przypadku gdy przedmiotowe usługi zostaną zaklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 55.51.10 "Usługi stołówkowe", w odniesieniu do sformułowanych we wniosku pytań zastosowanie będą miały unormowania § 40 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) w myśl których w okresie do 31 grudnia 2007 r. obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKW iU 55.5), z wyłączeniem: 1) sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów alkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%; 2) sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie przetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Odnośnie opodatkowania otrzymanych dotacji stwierdzam, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W świetle powyższego, w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (może to być również organ publiczny) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np: pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia i jest obrotem, o którym mowa w art. 29 ust. 1 w/w ustawy (dotacja przedmiotowa).Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie działalności (pokrycie kosztów działalności) i nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 w/w ustawy. Przy określaniu kwoty ( 45.700 ) uprawniającej do zwolnienia podmiotowego z VAT ( art. 113 w/w ustawy o podatku VAT ) do kwoty tej nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Izba Skarbowa w Lublinie