Temat interpretacji
W dniu 4 października 2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywania w okresie od 1 maja 2004r. do 21 sierpnia 2005r. paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów ciężarowych marki Opel Combo GL oraz Renault Rapid.
Wątpliwości podatnika wiążą się z tym, iż nie jest on w posiadaniu świadectw homologacji tych samochodów.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że samochody, o których mowa wyżej są samochodami ciężarowymi, przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu ładunków. Część ładunkowa jest w nich oddzielona od kabiny kierowcy trwałą przegrodą (fabryczną) i posiada tylko drzwi tylne umożliwiające załadunek i wyładunek. Część ładunkowa samochodów zbudowana jest z blachy a okna posiadają jedynie tylne drzwi. W kabinach kierowcy znajdują się 2 miejsca (łącznie z kierowcą) a część towarowa przeznaczona jest do przewozu ładunków o wadze do 500 kg.
Nie mając możliwości uzyskania świadectw homologacji na wymienione wyżej samochody wnioskodawca zwrócił się z pytaniem do Renault Polska i General Motors Polska czy świadectwa takie istnieją. Z uzyskanej przez wnioskodawcę informacji wynika, że dla samochodów Opel Combo i Renault Rapid wydawane były świadectwa homologacji pojazdu ciężarowego.
Zdaniem wnioskodawcy mimo braku świadectwa homologacji miał on prawo za okres od 1 maja 2004 do 21 sierpnia 2005r. obniżać podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentujących zakup paliw wykorzystywanych do napędu powyższych samochodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz stanu prawnego uznał przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe. Wynika to z następujących okoliczności:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Od zasady tej istnieje jednak szereg wyjątków. Jeden z nich określony został w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Z przepisu tego - w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 maja 2004r. do 21 sierpnia 2005 r. - wynika bowiem, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, a więc samochodów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru
dopuszczalna ładowność = 357 kg + ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy x 68kg
Dopuszczalną ładowność pojazdu, zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy, określa się na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, które wydawane są zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. W przepisie tym zastrzeżono ponadto, iż w przypadku gdy w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania tego świadectwa, nie jest określona dopuszczalna ładowność lub ilość miejsc, samochód taki uznaje się za osobowy.
Obowiązek uzyskania wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku ich uzyskania został wprowadzony 1 stycznia 1984 roku ustawą z dnia 1 lutego 1983r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji wydane zostały przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984r. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Są one przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego zostały wydane (producenta lub importera). Ponadto od 1984r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany jest dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji, gdy podatnik posiada samochód ciężarowy z państw Unii Europejskiej, wyjaśnia się, że europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wystawiły oraz producent danego typu pojazdu.
Z przepisów obowiązujących w okresie, którego dotyczy zapytanie nie wynika, aby sam brak u podatnika świadectwa homologacji skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy.
Jeżeli podatnik nie jest w posiadaniu świadectwa homologacji ale na dany pojazd zostało ono wydane a z innych, będących w posiadaniu dokumentów dotyczących przedmiotowego samochodu wynika bezspornie, iż ładowność obliczona zgodnie z ww. wzorem jest wyższa od określonej dla tego pojazdu, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego przy zakupie paliwa zużywanego do jego napędu, zgodnie z zasadami ogólnymi dotyczącymi odliczenia podatku od towarów i usług.
Uwzględniając dane techniczne posiadanych przez spółkę samochodów, stwierdzić należy, że ich ładowność wynosi 500 kg a zatem jest większa niż określona wg wzoru (357 kg + 2 x 68 kg = 493 kg).
Mając powyższe na uwadze stwierdza się, że Podatnik w okresie, którego dotyczy zapytanie miał prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur zakupu paliw wykorzystywanych do napędu przedmiotowych samochodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu uznaje zatem przedstawione przez Podatnika stanowisko za prawidłowe, informując jednocześnie, że przedstawiony wyżej stan prawny od dnia 22.08.2005 uległ zmianie.
Interpretacja powyższa została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu zaistnienia zdarzenia, czyli w okresie od 1 maja 2004r. do 21 sierpnia 2005r.