Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku, działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego spółce cywilnej X, oceniając jej stanowisko odnośnie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 22% przy opodatkowaniu usługi transportowej na trasie Hamburg-Poznań (świadczonej polskiej firmie spedycyjnej), przedstawione w piśmie z dnia 12.10.2005 r. (data wpływu 12.10.2005 r.), jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Spółka otrzymała zlecenie od polskiej firmy spedycyjnej (podała ona polski numer NIP) na wykonanie usługi transportu kontenera na trasie Hamburg-Poznań (gdzie została dokonana odbiorcza odprawa celna). Spółka posiada dokument przewozowy CMR oraz
kserokopię dokumentu T1, z których wynika, iż nadawcą towaru jest firma z Japonii, a odbiorcą - firma z Poznania. Spółka nie posiada dokumentu celnego SAD i, co za tym idzie, nie ma wiedzy, czy wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Przedmiot interpretacji. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować wspomnianą usługę transportową świadczoną jako podwykonawca dla polskiej firmy spedycyjnej?
Stanowisko Wnioskodawcy. Spółka przedstawiła pogląd, iż cała usługa winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., zwanej dalej "ustawą") opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Według art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego (zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się zaś m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju). Jak wynika jednak z art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku:1) transportu przez przewoźnika lub spedytora - m.in. list przewozowy lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,2) towarów importowanych - także dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż nie posiada ona wszystkich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy, dlatego też świadczona przez nią usługa nie może być uznana za część usługi transportu międzynarodowego.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, jednak z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 28 ust. 1 i 3 ustawy w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich Wspólnoty - miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport się rozpoczyna. Jednak w przypadku gdy nabywca takiej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa, które wydało nabywcy ten numer. Zatem w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym usługa transportu towarów na trasie Niemcy-Polska (która nie może być uznana za część usługi transportu międzynarodowego), dla której nabywca podał świadczącemu usługę polski NIP, ma miejsce w świetle powyższych przepisów w całości na terytorium Polski. Dlatego też na mocy cytowanego art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%. Stanowisko Spółki wyrażone w zapytaniu jest więc prawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.
Interpretacji niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).