Temat interpretacji
POST ANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 §1, art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr137 z 1997r. poz.926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe Pani stanowisko zawarte w piśmie z dnia 30.06.2005r. (04.07.2005r. wpływ do tutejszego organu podatkowego) w sprawie obowiązku rejestracji do podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług na rzecz Totalizatora Sportowego.
UZASADNIENIE
W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08. 1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr137 z 1997r. poz.926 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a §4.
Pismem z dnia 30.06.2005r. (04.07.2005 - wpływ do tutejszego organu podatkowego) zwróciła się Pani z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług. Z powyższego pisma wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pani punkt Toto-Lotka. Z tego tytułu wystawia Pani co miesiąc rachunek na należną Pani prowizję. W związku z powyższym wystąpiła Pani z zapytaniem, czy od 1 czerwca 2005r. jako pośrednik w sprzedaży gier losowych i zakładów wzajemnych ma Pani obowiązek zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług.
W związku z powyższymi okolicznościami formułuje Pani stanowisko, że świadczone usługi zakwalifikowane do PKW i U pod symbolem 92.71 są zwolnione z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), co oznacza, że jest Pani zwolniona przedmiotowo z obowiązku rejestracji do podatku od towarów i usług.
Działając na podstawie wyżej cytowanego art.14a §1 ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 6 pkt 3 ustawy z dnia l1.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Wyłączenie to dotyczy jednak tylko tej działalności, która jest objęta podatkiem od gier. Nie odnosi się do czynności nawet bezpośrednio związanych z prowadzeniem gry, lecz niemieszczących się w zakresie gry i nieobjętych podatkiem od gry.
Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą gier liczbowych i loterii pieniężnych nie podlega podatkowi od gier, więc nie korzysta z tego wyłączenia. W związku z tym wynagrodzenie prowizyjne z tytułu sprzedaży gier liczbowych, loterii pieniężnych i zakładów wzajemnych jest objęte podatkiem od towarów i usług.
Do 31 maja 2005r. usługi te, zaliczane do grupowania PKWiU 92.71" usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów ,,( grupa 92.7 to "usługi rekreacyjne pozostałe"), korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie poz.11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to obejmowało usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania oraz usługi związane z rekreacją i sportem PKWiU ex 92 (z wyłączeniem ośmiu wymienionych enumeratywnie kategorii usług). W objaśnieniach do tego załącznika znajdowało się ponadto zastrzeżenie, że "zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług". Ponieważ usługi pośrednictwa w sprzedaży gier liczbowych, loterii pieniężnych i zakładów wzajemnych są klasyfikowane jako "usługi rekreacyjne pozostałe", zastrzeżenie to nie miało do nich zastosowania.
Z dniem 1 czerwca 2005r. w wyniku nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług zmieniła się treść objaśnień do załącznika, tj. "zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług". Dodano słowa" i rekreacja", wobec czego także zwolnienie usług związanych z rekreacją zawężono do usług świadczonych wyłącznie przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Z powyższego wynika, że usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego czy też zakładów wzajemnych od 1 czerwca 2005r. nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. Świadczone są bowiem w ramach działalności gospodarczej, która ma za cel, co do zasady, systematyczne dążenie do osiągania zysków. Usługi te są opodatkowane według stawki 22%.
Zgodnie z art. 113 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku
W myśl natomiast art. 113 ust.8 powołanego artykułu, w przypadku podatników, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, przez wartość sprzedaży określoną w ust. 1 rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług. Odpowiednio art.30 ust.l pkt 4 dotyczy podatników prowadzących przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi oraz agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze. Zgodnie z art. 113 ust.9 podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art.5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust.8 ustawy.
Zgodnie z art. 1 13 ust.5 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust.l przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1 , zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę
Ze stanu faktycznego wynika, że wykonuje Pani wyłącznie usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego czy też zakładów wzajemnych. Na tle opisanego stanu faktycznego oraz powołanych norm prawnych wynika, że traci Pani prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w momencie kiedy 30-krotność prowizji uzyskanej z tytułu sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego czy też zakładów wzajemnych przekroczy 10.000 euro.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.
Stosownie z art.14b§1 Ordynacji podatkowej: interpretacja. o której mowa w art. 14a§l, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa wart. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa wart. 14a § l, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5(art. 14b §2 Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia w trybie art. 14a §4 i art. 236 §l ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 §2 pkt l ustawy Ordynacja podatkowa.Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.