POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP1-443/92/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.09.2005, sygn. PP1-443/92/05, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 09.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 14.06.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 18.08.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie terminu odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej w dniu 18.05.2005 r. z terminem płatności 01.06.2005 r. a dotyczącej obciążenia za przekroczenie w 2004 r. mocy umownej (energii elektrycznej) - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.06.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek Spółki S.A. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie z dnia 09.06.2005 r. stanu faktycznego wynika, że Spółka w dniu 24.05.2005 r. otrzymała fakturę korygującą wystawioną dnia 18.05.2005 r. a dotyczącą zakupu usług przesyłowych (energia) za grudzień 2004 r. z terminem płatności 01.06.2005 r. Korekta faktury in plus polega na obciążeniu Spółki opłatą dodatkową za przekroczenie mocy umownej zgodnie z taryfą PSE dotyczącą energii elektrycznej.

Wnioskujący pyta, czy w przedstawionej sytuacji podatek od towarów i usług naliczony podlega odliczeniu w czerwcu 2005 r. zgodnie z terminem płatności?

Jednostka stoi na stanowisku, że podatek VAT naliczony podlega odliczeniu w miesiącu, w którym przypada termin płatności faktury tj. czerwiec 2005 r.

Mając na uwadze przedstawiony w piśmie z dnia 09.06.2005 r. i z dnia 18.08.2005 r. stan faktyczny tut. Organ wyjaśnia:

Zasady obniżania podatku należnego o podatek naliczony reguluje art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ust. 1 powołanego art. 86 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego zgodnie z ust. 2 pkt 1 cyt. art. 86 stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl ust. 10 pkt 3 art. 86 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 (tj. dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego), jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy- w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11). Zgodnie z treścią art. 86 ust. 13 jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego , nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Prawo i obowiązek rozliczenia korekty podatku naliczonego wynika z § 17 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W myśl cytowanego wyżej przepisu nabywca otrzymujący fakturę korygującą:

1) jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy;
2) jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali- jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego.

Zgodnie z § 17 ust. 5 cyt. rozporządzenia przepisu ust. 4 pkt 2 nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie rozliczył podatku określonego w fakturze, której korekta dotyczy.
Z brzmienia powołanego powyżej § 17 wynika, że dotyczy on wszystkich faktur korygujących niezależnie od tego co jest przedmiotem nabycia (zakupu) i wskazuje generalną zasadę dotyczącą okresu w którym podatnik ma prawo i obowiązek dokonania rozliczenia korekty podatku naliczonego. Jednakże w przypadku faktur korygujących dokumentujących nabycie towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 cyt. ustawy termin dokonania rozliczenia podatku naliczonego po stronie nabywcy powinien być tożsamy z terminem powstania obowiązku podatkowego po stronie sprzedawcy. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadku faktur korygujących dotyczących dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności.

Wobec powyższego prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanej przez Spółkę faktury dotyczącej obciążenia za przekroczenie mocy w grudniu 2004 r. (w stosunku do zawartej umowy) w której określono termin płatności na dzień 01.06.2005 r. powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności czyli w czerwcu 2005 r.

W świetle powyższego stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia i ma zastosowanie do przedstawionego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).

Lubelski Urząd Skarbowy