P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR1/443-234c/05/AS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.07.2005, sygn. 1471/NTR1/443-234c/05/AS, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że prowadzi Ona działalność w zakresie naprawy i konserwacji silników samolotowych. W niektórych przypadkach silniki przekazywane Stronie do naprawy są przesyłane do Wielkiej Brytanii, gdzie są naprawiane przez inny podmiot działający na rzecz Strony. Niekiedy naprawienie silnika przez podwykonawcę wymaga dostarczenia części zamiennych. Przy czym są to części zamienne do środków transportu lotniczego używanych w lotnictwie cywilnym do wykonywania głównie transportu międzynarodowego o masie własnej przekraczającej 12 ton. Elementy te nabywane są przez Stronę od podmiotu francuskiego i wysyłane bezpośrednio z Francji do podwykonawcy w Wielkiej Brytanii. W wyniku ww. transakcji prawo własności tych części przechodzi na Stronę. Po wykonaniu naprawy silniki, łącznie z nabytymi częściami, są transportowane do Polski i przekazywane ich właścicielowi. Strona obciąża swojego klienta kosztami usługi naprawy, przy czym koszt nabytych części rozliczany jest odrębnie.
Strona wskazała, iż nie jest zarejestrowana dla potrzeb VAT w Wielkiej Brytanii. Przy nabyciu części od podmiotu francuskiego, będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej, posługuje się polskim numerem VAT UE, nadanym jej dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Strona powołując się na art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zajęła stanowisko, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, tzn. ww. części zamiennych, mające miejsce na terytorium Polski, podlega 22% stawce VAT.
Zdaniem Spółki enumeratywnie wyliczone przypadki wyłączenia stosowania stawki 22%, zawarte w ww. artykule, nie obejmują wewnątrzwspólnotowego nabycia części zamiennych do środków transportu lotniczego, będącego przedmiotem zapytania. W związku z tym zwróciła się o potwierdzenie, iż wymieniona transakcja podlega opodatkowaniu według stawki 22%. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Wymienione powyżej wyłączenia nie obejmują przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Stronę części zamiennych do środków transportu lotniczego. W szczególności nie mają tu zastosowania przywołane przez Stronę przepisy art. 83 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy. Na podstawie pierwszego z nich stawkę podaku w wysokości 0% stosuje się do importu środków transportu lotniczego używanych w lotnictwie cywilnym do wykonywania głównie transportu międzynarodowego, o masie własnej przekraczającej 12 ton oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego przywożonego przez ich użytkownika docelowego, posiadającego świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego. Z kolei w myśl pkt 6 ust. 1 art. 83 stawkę podaku w wysokości 0% stosuje się do dostawy środków transportu lotniczego używanych w lotnictwie cywilnym do wykonywania głównie transportu międzynarodowego, o masie własnej przekraczającej 12 ton oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego dla użytkownika docelowego, posiadającego świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego. Zarówno import (określany jako przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju), jak i dostawa, są odmiennymi transakcjami od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, przez które rozumie się zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Z tego względu ww. przepisy nie mają zastosowania w sprawie. Także inne przepisy o podatku od towarów i usług nie przewidują w omawianym stanie faktycznym stawki innej niż określona w art. 41 ust. 1 ustawy.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie