Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach, działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 7 lipca 2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 12.07.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko odnośnie problemu przedstawionego w pytaniu 1 jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W przedmiotowym piśmie informujecie Państwo, iż Wasza Gmina, zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, organizując przetarg przekazuje wykonawcom specyfikację istotnych warunków, za którą otrzymuje od oferentów zapłatę w wysokości kosztów wydanych formularzy - zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy zapłata nie może przekraczać kosztów druku oraz przekazania.
Waszym zdaniem za wydaną specyfikację Gmina winna wystawić fakturę VAT traktując tę czynność jako związaną z wykonywaniem zadań publicznych (§ 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), informuje, iż w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle wskazanych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych. Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym (załatwianie tzw. spraw urzędowych) wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.
Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, iż odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje w oparciu o regulacje zawarte w art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 117 ze zm.), a cena, jakiej wolno żądać za te czynności pokrywa koszty jej druku i przesłania. Zatem zorganizowanie przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za opłatą, następuje w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych i nie jest czynnością cywilnoprawną. W celu bowiem realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami Gmina niejednokrotnie jest zmuszona ogłosić przetarg. Obligują ją do tego przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wydanie specyfikacji przetargowej przez Gminę jest realizacją obowiązku nałożonego przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych (art. 42), w myśl którego zamawiający przekazuje wykonawcy specyfikację istotnych warunków zamówienia nie później niż w terminie 5 dni od dnia otrzymania wniosku o jej przekazanie, i w związku z powyższym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tak więc, stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie jest nieprawidłowe.