Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2017r. (data wpływu 21 czerwca 2017r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ...
Wniosek został uzupełniony w dniu 21 czerwca 2017r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Miasto (dalej: "Miasto") jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Jako organ prowadzący placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o dofinasowanie w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w na zadanie z dziedziny Edukacji Ekologicznej - Nasza Eko-pracownia, polegające na utworzeniu szkolnej pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych w Szkole Podstawowej pn. przy Szkole Podstawowej (dalej: "Projekt"). Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu będą wystawiane na Miasto . Jednostką realizującą zadanie będzie Szkoła Podstawowa , usytuowana przy ulicy .
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy Miasta , a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.
W ramach Projektu wykonane zostaną czynności polegające na przeprowadzeniu remontu sali (malowanie ścian, modernizacja instalacji elektrycznej, wymiana oświetlenia na energooszczędne). W pracowni położona zostanie fototapeta. Na oknach zamontowane zostaną rolety.
Do pracowni zakupione zostaną następujące pomoce dydaktyczne:
- Mikroskop cyfrowy Powiększenie 200 do 500 X;
- Mikroskopy optyczne na stanowiska uczniowskie 300;
- Bakterie - 10 preparatów mikroskopowych;
- Komórki roślinne - 10 preparatów mikroskopowych;
- Tkanki człowieka zdrowe, cz. I -10 preparatów mikroskopowych;
- Tkanki człowieka zdrowe, cz. II - 10 preparatów mikroskopowych;
- Tkanki człowieka zmienione chorobotwórczo - 10 preparatów mikroskopowych;
- Szkiełka nakrywkowe;
- Lupy z rączką;
- Lornetka podstawowa 10x25 mm;
- Pudełko z 2 lupami i miarką do obserwacji okazów;
- Anemometr, Wiatromierz;
- Termometr zaokienny ok. 21cm;
- Szkolna stacja pogody analogowa, higrometr, barometr, termometr;
- Deszczomierz do osadzania;
- Obieg wody w przyrodzie - model symulator;
- Kompas namapowy;
- Taśma miernicza - 20 m;
- Gnomon - pakiet 5;
- Igła magnetyczna;
- Magnesy pływające komplet;
- Magnesy podkowiaste;
- Pudełka z opikami + magnesy - zestaw klasowy;
- Zestaw 20 materiałów do badania pod kątem magnetyzmu;
- Globus fizyczny;
- Tellurium z napędem ręcznym;
- Szkielet człowieka 85 cm z nerwami i arteriami;
- Ucho - model ucha 3x powiększone, 4 częściowe;
- Model czaszki;
- Model serca ludzkiego i krwioobiegu płucnego, pompowany;
- Model DNA 3D;
- Model demonstracyjny pracy płuc u człowieka;
- Stetoskopy uczniowskie;
- Płytka na odczynniki 12 dołków;
- Quiz z kołem fortuny - gra edukacyjna Było sobie życie;
- Atak wirusów - gra edukacyjna Było sobie życie;
- Pojedynek mistrzów - gra edukacyjna;
- Było sobie życie Było sobie życie - gra planszowa;
- Było sobie życie - pierwsza pomoc - gra planszowa;
- Stoper elektroniczny;
- Wskaźnik laserowy;
- LED Latarka;
- Latarka dynamo;
- Kolorowe (filtry) do mieszania barw komplet;
- Lawa optyczna 1m z wyposażeniem szkolna;
- Model edukacyjny woda oczyszczanie filtrowanie;
- PHmetr glebowy z sondą;
- Ręczny model elektrowni wiatrowej;
- Ekologiczny wiatrak;
- Warzywnik 3 przegrody 113 cm x 88;
- Pakiet wskaźnikowy ph gleby, grupowy;
- Duże obserwatorium glebowe;
- Segregacja odpadów - aktywny zestaw klasowy;
- Edukacyjna mata podłogowa 3,5m x 0,6m rozkład odpadów niesegregowanych w czasie;
- Zegar z baterią owocową - zestaw doświadczalny;
- Przyrząd do obserwacji przyrody Eko-bioplus;
- Lejek;
- Eko gra - chrońmy środowisko;
- Biodegradacja - zestaw doświadczalny;
- Biodegradacja - pakiet uzupełniający do zestawu doświadczalnego;
- Kolbiarz sitko plastikowe kpl. 4 szt.;
- Model kwiatu z zalążnią i zalążkiem;
- Cykl rozwoju rośliny magnetyczny;
- Cykl rozwoju żaby magnetyczny;
- Przenośne mrowisko;
- Cykl rozwoju motyla - magnetyczny;
- Sieci i łańcuchy pokarmowe plansza dydaktyczna;
- Palnik alkoholowy z knotem 60 ml;
- Stojak do probówek z probówkami;
- Zestaw do badania rozszerzalności cieplnej;
- Statyw demonstracyjny;
- Mechaniczna pompka próżniowa;
- Zestaw przyrządów laboratoryjnych;
- Krystalizator 2 l;
- Zlewki 150 ml;
- Cylindry 25 ml;
- Zlewka 5 l;
- Duże strzykawki 100 ml;
- Strzykawki 50 ml;
- Dynamometry - 1 N;
- Dynamometry - 2,5 N;
- Dynamometry - 5 N;
- Dynamometry - 10 N;
- Dynamometry - 20 N.
Pracownia przyrodnicza wyposażona zostanie w następujące elementy:
- Ławki uczniowskie (1 osobowe) regulowane;
- Tablicę informacyjno - moderacyjną trójelementową 3x80x120;
- Stojaki do map w poziomie typu Jeż;
- Wieszak na mapy i plansze;
- Ścienną listwę szybkiej ekspozycji;
- Biurko nauczycielskie z łącznikiem;
- Stół trapezowy podwójny buk zielony stelaż (&Ø32), rozmiar 5 o wymiarach blatu 140x70x62;
- Stół trapezowy podwójny buk zielony stelaż (&Ø32), rozmiar 6 o wymiarach blatu 140x70x62;
- Krzesło szkolne Lolek nr 5 stelaż zielony;
- Krzesło szkolne Lolek nr 6 stelaż zielony;
- Krzesło szkolne Bolek regulowane 5-6;
- Szafa witryna 3 półki przeszklone ramki aluminiowe, 2 półki zamknięte drzwiczkami;
- Szafka niska z drzwiczkami;
- Szafa z szufladami 2 półki otwarte;
- Szafa z półkami zamknięta 2 drzwiczkami.
Do pracowni zakupiony zostanie zestaw interaktywny + + uchwyt ścienny MW 1200, głośniki oraz Lumens wizualizer.
We wniosku o dofinansowanie należy wskazać czy Miasto będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją Projektu.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 czerwca 2017 r. Wnioskodawca na pytanie nr 1 wezwania, tj. Do jakich czynności Wnioskodawca za pośrednictwem jednostki budżetowej Szkoły Podstawowej nr 35 będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn. :
- opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
- zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
wskazał:
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że pytanie zawarte w pkt 1 stanowi w istocie pytanie o własne stanowisko Miasta w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Odpowiadając na pytanie zadane w pkt 1 wezwania Wnioskodawca wyjaśnia, że w jego ocenie nabywane towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu pn. będą związane wyłącznie z czynności niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Powyższe wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm., dalej jako: ustawa o VAT), który stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wskazywał Wnioskodawca we wniosku, nabywane towary i usługi służyć będą realizacji zadania pn.: . W ocenie Miasta, będą one zatem związane z wykonywaniem przez Miasto zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
W odpowiedzi na pytanie nr 2, tj. Czy towary i usługi nabywane do realizacji ww. projektu, Wnioskodawca wraz z ww. jednostką budżetową będzie wykorzystywał zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)?
Wnioskodawca wskazał:
Podobnie jak w przypadku pytania nr 1 Wnioskodawca podkreśla, że pytanie zawarte w pkt 2 stanowi w istocie pytanie o własne stanowisko Miasta w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Zgodnie jednak z odpowiedzią na pytanie 1 Wnioskodawca wyjaśnia, że w jego ocenie nabywane towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odpowiadając na pytanie nr 3, tj. W sytuacji, gdy towary i usługi nabywane do realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wraz z ww. jednostką budżetową zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Wnioskodawca stwierdził:
Mając na względzie odpowiedź Wnioskodawcy zawartą w pkt 2, Miasto wyjaśnia, że w jego ocenie nie będzie możliwym przyporządkowanie ponoszonych wydatków w całości do działalności gospodarczej, gdyż będą one związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
Następnie w odpowiedzi na pytanie nr 4, tj. W sytuacji gdy nabywane do realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?
Wnioskodawca wskazał:
Mając na względzie odpowiedź Wnioskodawcy zawartą w pkt 2, Miasto wyjaśnia, że w jego ocenie nie będzie możliwym przyporządkowanie ponoszonych wydatków do działalności opodatkowanej i zwolnionej, gdyż będą one związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
Natomiast na pytanie nr 5, tj. Czy realizacja ww. projektu objętego zakresem pytania należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz.814, z późn. zm.)?
udzielono odpowiedzi:
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że pytanie zawarte w pkt 5 stanowi w istocie pytanie o własne stanowisko Miasta w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że realizacja projektu należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz.814 ze zm.), tj.:
- zadań z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy),
- zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy),
- zadań z zakresu utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy),
których realizacja nie podlega opodatkowaniu VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją Projektu opisanego w zdarzeniu przyszłym?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, ze zm.; dalej ustawa o VAT), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur, otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r.. poz. 446 ze zm. dalej: "ustawa o samorządzie gminnym"), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).
Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.
Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W ocenie Miasta , w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta , nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności. W związku z powyższym, w ocenie Miasta, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym), jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym).
Nadto zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:
- edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy),
- ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy),
- utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi, w ocenie Miasta, będą związane z wykonywaniem przez Miasto zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym oraz będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ nabywane towary i usługi będą miały związek z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację Organ wydał w oparciu o przedstawiony opis sprawy, w którym wskazano, iż zakupy towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej