w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu - Interpretacja - 1462-IPPP2.4512.125.2017.1.IZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2017, sygn. 1462-IPPP2.4512.125.2017.1.IZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r.poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2017 r. (data wpływu 21 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu pn. Budowa miejsca ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług. w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu pn. Budowa miejsca ....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Ochotnicza Strat Pożarna działa na podstawie ustawy z dnia 07.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz na podstawie statutu ochotniczej straży pożarnej . OSP posiada osobowość prawną, jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej. Działalność Straży opiera się na pracy społecznej członków. Zgodnie z par. 9 statutu celem OSP oprócz prowadzenia działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz branie udziału w akcjach ratowniczych, jest również rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Zgodnie z par. 10 statutu cel ten OSP realizuje poprzez organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczeji kulturalno-oświatowej.

Dnia 2 grudnia 2016 r. OSP złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, za pośrednictwem lokalnej grupy działania na dofinansowanie projektu pn. Budowa miejsca ....

Celem projektu jest umożliwienie poprawy jakości życia mieszkańców wsi poprzez budowę miejsca rekreacji i odpoczynku w miejscowości . Realizacja projektu umożliwi poprawę jakości życia mieszkańców lokalnej społeczności, przyczyni się do wzmocnienia integracji i aktywizacji społecznej. Projekt obejmuje utworzenie miejsca rekreacji i wypoczynku w centrum miejscowości , na działce stanowiącej własność Ochotniczej Straży Pożarnej . W ramach projektu zostanie wybudowany plac z kostki brukowej o powierzchni 770 m2, powstanie siłownia zewnętrzna oraz altana turystyczno-rekreacyjnaz drewna. Na przebudowanym placu zostaną umieszczone elementy małej architektury - ławki, kosze na odpady. Realizacja projektu pozwoli na utworzenie ogólnodostępnego, niekomercyjnego miejsca do rozwoju rekreacji i wypoczynku. Miejsce służyło będzie integracji mieszkańców oraz aktywizacji społecznej.

Wybudowane miejsce będzie wykorzystywane przy organizacji wydarzeń kulturalnych takich jak obchody dnia strażaka, dożynki gminno-parafialne, obchody świąt patriotycznych. Lokalizowane będą tu też akcje i heppeningi oraz imprezy plenerowe. W końcu, z nowopowstałego miejsca korzystać będą turyści przybywający do miejscowości w związku z ruchem pielgrzymkowym skupionym wokół Sanktuarium Matki Bożej, wykorzystując plac zlokalizowany obok budynku OSP jako miejsce do zatrzymaniai odpoczynku. Realizacja projektu w zakładanym zakresie odpowiada potrzebom lokalnej społeczności umożliwi poprawę jakości życia mieszkańców wsi.

W celu realizacji zadania zostanie wyłoniony zewnętrzny wykonawca/y.

OSP nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT, nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta zatem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o VAT.

Interpretacja będzie stanowiła obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność w ramach ww. działania na etapie refundacji wydatków poniesionych na realizację zakresu operacji. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanej operacji nie mają jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Dokonane nabycia towarów i usług zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą jest Ochotnicza Straż Pożarna . Wybudowany plac, oraz obiekty infrastruktury rekreacyjnej będą ogólnodostępne, a korzystanie z nich nieodpłatne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizowanym projektem?

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z zrealizowanym projektem, ponieważ nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy ponadto zwrócić uwagę na treść przepisów dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE LNr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności,

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Ochotnicza Strat Pożarna działana podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz na podstawie statutu ochotniczej straży pożarnej . OSP posiada osobowość prawną, jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej. Działalność Straży opiera się na pracy społecznej członków. Zgodnie z par. 9 statutu celem OSP oprócz prowadzenia działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz branie udziału w akcjach ratowniczych,

jest również rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Zgodnie z par. 10 statutu cel ten OSP realizuje poprzez organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczeji kulturalno-oświatowej.

Dnia 2 grudnia 2016 r. OSP złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, za pośrednictwem lokalnej grupy działania na dofinansowanie projektu pn. Budowa miejsca ....

Celem projektu jest umożliwienie poprawy jakości życia mieszkańców wsi poprzez budowę miejsca rekreacji i odpoczynku w miejscowości . Realizacja projektu umożliwi poprawę jakości życia mieszkańców lokalnej społeczności, przyczyni się do wzmocnienia integracji i aktywizacji społecznej. Projekt obejmuje utworzenie miejsca rekreacji i wypoczynku w centrum miejscowości , na działce stanowiącej własność Ochotniczej Straży Pożarnej . W ramach projektu zostanie wybudowany plac z kostki brukowej o powierzchni 770 m, powstanie siłownia zewnętrzna oraz altana turystyczno-rekreacyjna z drewna. Na przebudowanym placu zostaną umieszczone elementy małej architektury - ławki, kosze na odpady. Realizacja projektu pozwoli na utworzenie ogólnodostępnego, niekomercyjnego miejsca do rozwoju rekreacji i wypoczynku. Miejsce służyło będzie integracji mieszkańców oraz aktywizacji społecznej. Wybudowane miejsce będzie wykorzystywane przy organizacji wydarzeń kulturalnych takich jak obchody dnia strażaka, dożynki gminno-parafialne, obchody świąt patriotycznych. Lokalizowane będą tu też akcje i heppeningi oraz imprezy plenerowe. W końcu, z nowopowstałego miejsca korzystać będą turyści przybywający do miejscowości w związku z ruchem pielgrzymkowym skupionym wokół Sanktuarium Matki Bożej, wykorzystując plac zlokalizowany obok budynku OSP jako miejsce do zatrzymania i odpoczynku. Realizacja projektu w zakładanym zakresie odpowiada potrzebom lokalnej społeczności umożliwi poprawę jakości życia mieszkańców wsi.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT, nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta zatem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o VAT.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanej operacji nie mają jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wybudowany plac, oraz obiekty infrastruktury rekreacyjnej będą ogólnodostępne, a korzystanie z nich nieodpłatne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu.

Jak wskazano powyżej rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu nie mają jakiegokolwiek związkuz czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wybudowany plac, oraz obiekty infrastruktury rekreacyjnej będą ogólnodostępne, a korzystanie z nich nieodpłatne. Z okoliczności sprawy wynika więc, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nakładami poniesionymi na realizację projektu Budowa miejsca .... W związku z tym Wnioskodawca nie ma również możliwości otrzymania zwrotu podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie,w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej