Temat interpretacji
Ad. 1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Do wymienionych wyżej czynności nie zalicza się zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa. Opisana we wniosku czynność zużycia przez sekretariat artykułów spożywczych, tj. kawy, napoi, ciasta oraz gazet pobranych z własnego sklepu wiąże się z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (nie są one przekazywane, lecz zużywane). Zatem czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pobierając towary z własnego sklepu Spółdzielnia postępuje prawidłowo dokumentując ten fakt dowodem wewnętrznym oraz zaliczając wartość pobranych towarów do kosztów uzyskania przychodów.
Ad. 2. Ustawodawca w art. 12 ust. 3d ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) określił moment powstania przychodu należnego w przypadku rozliczeń za "media". I tak, za datę powstania przychodu należnego uważa się wynikający z faktury termin płatności, a jeżeli termin nie jest określony, ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę.
Zgodnie z art. 15 ust.1 wyżej powołanej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Sposób kwalifikowania poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów wynika z art. 15 ust. 4 ustawy zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą. Kosztami roku podatkowego są także :
- koszty uzyskania przychodów poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego,
- koszty uzyskania zarachowane, określone co do rodzaju i kwoty, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku
podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.
Zasady dotyczące ustalania kosztów w roku podatkowym należy stosować także do okresu rozliczeniowego, jakim w podatku dochodowym od osób prawnych jest miesiąc, bowiem co miesiąc deklarujemy zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy.
Mając powyższe na uwadze faktury za media stanowią podstawę uznania za koszt uzyskania przychodów w miesiącu (roku podatkowym), którego dotyczy dostawa "mediów," pod warunkiem, że związana była z przychodem Spółki.
Jeżeli Spółka dokonuje refakturowania "mediów" na rzecz innych podmiotów na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, wówczas ta część kosztów może być uznana za koszt uzyskania przychodów w miesiącu osiągnięcia przychodu z w/w tytułu.