Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie przepisu art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordy... - Interpretacja - US35/PP1/443-100/04/PN

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.07.2004, sygn. US35/PP1/443-100/04/PN, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie przepisu art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo Strony dnia 21.05.2004 r. (wpływ do tut. Urzędu) wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) "podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług". W obowiązującym od 1 maja 2004 r. stanie prawnym dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze (np. refundacje ) podlegają opodatkowaniu VAT. Nie każda jednak dotacja i subwencja oraz inna dopłata o podobnym charakterze podlega temu opodatkowaniu, ale tylko ta, która jest związana z przedmiotem opodatkowania VAT, czyli z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Poza opodatkowaniem VAT pozostają zatem te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 19 ust. 21 obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż świadczy on usługi gastronomiczne polegające na sprzedaży posiłków w barach mlecznych do których otrzymał dotacje. Przedmiotowe dotacje zostały uzyskane przez podatnika w miesiącu kwietniu jednakże faktycznie wpłynęły na rachunek bankowy w miesiącu maju.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny tut. Organ podatkowy stwierdza, iż otrzymywana dotacja ma charakter przedmiotowy i ma bezpośredni związek ze świadczeniem usług, tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych przez podatnika dotacji przedmiotowych powstał w momencie otrzymania środków pieniężnych na rachunek bankowy podatnika. Należy również zauważyć, iż zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót: kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku dotyczy to także otrzymanej dotacji, subwencji i innej dopłaty o podobnym charakterze związanej z dostawą lub świadczeniem usług. Niniejszym należy stwierdzić, że kwota dotacji, którą zostanie uznany rachunek bankowy jest kwotą netto.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście