Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z 1997 roku z późniejszymi zmianami) odpowiada na zapytanie spółki z dnia 13 grudnia 2004 roku.
Stanowisko Spółki przedstawione jest zgodne:
- z przepisami prawa podatkowego,
- ze stanowiskiem Naczelnika tut. Urzędu.
Z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonego do podania dokumentu identyfikacyjnego pojazdu o przeprowadzonym badaniu technicznym z dnia 04.11.2004 roku wynika , że podatnik jest właścicielem samochodu ciężarowego marki CITROEN JUMPY 2.0 HDI o dopuszczalnej ładowności 825 kg i liczbie miejsc łącznie z miejscem dla kierowcy - 2 , dla którego nie posiada homologacji.
Zdaniem podatnika pomimo braku świadectw homologacji na zakupiony przez firmę pojazd , istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliw przeznaczonych do tego pojazdu. W uzasadnieniu swego stanowiska wskazano ,że pojazd zakupiony będzie służył do działalności gospodarczej , będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną , zostanie wciągnięty do ewidencji środków trwałych oraz jest bezspornie samochodem ciężarowym.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 545) obowiązującego od dnia 01 maja 2004 roku , obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych , oleju napędowego oraz gazu , wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych , o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.
Pojazdami samochodowymi , o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 cyt. ustawy są samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru :
DŁ = 357 kg + n x 68 kg
gdzie :
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy
- kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów , dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej niż 5.000 zł.
Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) , o których mowa w ust. 3 określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji , wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy , które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji , o której mowa w zdaniu pierwszym , nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc , uznaje się za samochody osobowe , o których mowa w ust. 3.
Z przytoczonych przepisów prawa podatkowego wynika , że nie nie ma prawa do obniżenia podatku naliczonego wynikającego z tytułu zakupu samochodu jak i paliw silnikowych , oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Natomiast parametry niezbędne do obliczenia dopuszczalnej ładowności muszą być określone na podstawie wyciągu z homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji.
W dniu 1 stycznia 2001 roku wszedł w życie przepis § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109 , poz. 1.245 z późn . zm .) , który mówił ,że podatnicy nabywający samochody inne niż osobowe , które nie posiadają homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów , nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu. W stanie prawnym obowiązującym w okresie od 26 marca 2002 roku do dnia 1 maja 2004 roku , uregulowanie to zostało zawarte w przepisie § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27 poz. 268 z późn. zm.).
Minister Finansów , w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego , dokonał systemowej wykładni w/w przepisu § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 roku w piśmie z dnia 08 lutego 2001 roku Nr PP2-813-96/01/GM , w którym zajął stanowisko , że przepis § 12 ust. 3 nie dotyczy samochodów będących bezspornie np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi , które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy ) posiadały homologację na taki właśnie typ pojazdu.
Przepis ten ma zastosowanie do samochodów , które jako pojazdy nowe wyprodukowane w kraju lub sprowadzane z zagranicy były (są) samochodami osobowymi , a w wyniku zmian dokonanych w ich konstrukcji zmieniły swój charakter przeznaczenia , istnieje możliwość przewozu nimi zarówno osób jak i ładunku.
W/w pismo Ministra Finansów z dnia 08 lutego 2001 roku należy uznać za aktualne. Podatnikowi przysługuje więc uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup paliwa do samochodu bezspornie ciężarowego (tj. jeżeli ich ładowność przekracza dopuszczalną ładowność obliczoną na podstawie przepisu art. 86 ust. 3 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 roku).
Z powyższego przepisu art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług jednakże nie wynika , aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji , skutkował uznaniem tego pojazdu za samochód osobowy , co w konsekwencji pozbawiłoby prawa odliczenia podatku naliczonego od nabycia w/w samochodu oraz prawa do odliczenia z tytułu nabycia paliwa silnikowego , oleju napędowego bądź gazu wykorzystywanego do napędu takiego samochodu .Istotne jest bowiem , aby z homologacji wydanej dla danego typu pojazdu wynikało uprawnienie , którego podatnik dowodzi ,tj. ,że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.
Od 1984 roku producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji ,będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W przypadku , kiedy podatnik stał się właścicielem samochodu ciężarowego używanego , wyprodukowanego w jednym z państw Unii Europejskiej to należy zauważyć ,że europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw europejskich , które te świadectwa wydały oraz producenci danego typu pojazdu.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach stwierdza ,że podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony VAT wynikający z jednolitego dokumentu SAD 302020/001366 z dnia 05.10.2004 roku oraz ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakup paliwa do powyższego samochodu ciężarowego używanego do prowadzonej działalności gospodarczej.