W odpowiedzi na pismo z dnia 08.10.2004 r. skierowane do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie przekazane do tut. Urzędu 10.11.2004 r. Naczelnik Lu... - Interpretacja - PP-2-443/116/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.11.2004, sygn. PP-2-443/116/04, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 08.10.2004 r. skierowane do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie przekazane do tut. Urzędu 10.11.2004 r. Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a §1 w związku z art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie informuje:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 w/w ustawy, zgodnie z którym przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem od dnia 1 maja 2004r. sprzedaż gruntu stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Jednakże w ustawie o podatku od towarów i usług niektóre czynności mieszczące się w zakresie uregulowanym przepisami podlegają zwolnieniom przedmiotowym. I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 9) w/w ustawy zwolnieniem przedmiotowym objęto dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powyższego przepisu korzysta jedynie sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę oraz dostawa gruntów rolnych i leśnych.

W zakresie zastosowanej przez Radę Miasta bonifikaty, ma zastosowanie przepis art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zmniejsza się - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Bonifikata zgodnie z definicją Słownika języka polskiego oznacza "zniżkę od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę, (opust, rabat)".

W świetle powyższego udzieloną bonifikatę, jeżeli jest związana z dostawą podlegającą opodatkowaniu, należy uznać za kwotę obniżającą podstawę opodatkowania czyli obrót. Urząd Miasta dokonując zatem dostawy na rzecz Prowincjału nieruchomości z prawnie dopuszczalną bonifikatą zmniejszy o jej kwotę cenę sprzedaży stanowiącą podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Lubelski Urząd Skarbowy