
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów dotyczących utworzenia placu zabaw na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni Mieszkaniowej, sfinansowanego w części dotacją ze środków Unii Europejskiej i z funduszu remontowego mienia Spółdzielni Mieszkaniowej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących utworzenia placu zabaw Spółdzielni Mieszkaniowej, sfinansowanego w części dotacją ze środków Unii Europejskiej i z funduszu remontowego mienia Spółdzielni Mieszkaniowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących utworzenia placu zabaw Spółdzielni Mieszkaniowej, sfinansowanego w części dotacją ze środków Unii Europejskiej i z funduszu remontowego mienia Spółdzielni Mieszkaniowej.
Wniosek uzupełniono w dniu 22 kwietnia 2013 r. o informacje doprecyzowujące opis sprawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wniosek dotyczy uzyskanych środków z Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013 na utworzeniu placu zabaw na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni Mieszkaniowej. Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2008 r., Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237 poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993).
W ramach projektu zostaną wykonane następujące zadania:
- utworzenie placu zabaw o wymiarach 30m x 20m,
- zestaw ze zjeżdżalnią,
- huśtawka podwójna,
- piaskownica o wymiarach 360cm x 360cm,
- ławka,
- kosz na śmieci,
- tablica informacyjna,
- ogrodzenie z siatki o wysokości 1,2m.
Przedmiotowy projekt będzie realizowany z zakresu małych projektów, w ramach Programu Osi 4 LEADER, Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Instytucją zarządzającą projekt PROW 2007-2013 jest Samorząd Województwa X z siedzibą w Y.
Instytucją pośredniczącą jest (), wybraną do realizacji LSR w ramach PROW 2007-2013.
Beneficjentem jest Wnioskodawca.
Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów dotyczących utworzenia placu zabaw na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni Mieszkaniowej, sfinansowanego w części dotacją ze środków Unii Europejskiej i z funduszu remontowego mienia Spółdzielni Mieszkaniowej...
Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjent otrzyma środki wg kosztów kwalifikowalnych po dokonaniu płatności za dostawy, usługi lub roboty budowlane zgodnie z udokumentowanym zestawieniem rzeczowo-finansowym od samorządu Województwa X.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Zainteresowanemu nie przysługuje odliczenie podatku VAT, gdyż zakup usługi na utworzenie placu zabaw na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni Mieszkaniowej służy czynnościom nieopodatkowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wniosek dotyczy środków uzyskanych z Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013 na utworzenie placu zabaw. W ramach projektu zostaną wykonane określone zadania.
Efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż z prawa do odliczenia jak wyjaśniono powyżej skorzystać może czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem jednak, iż istnieje bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponoszone wydatki nie są natomiast związane ze sprzedażą opodatkowaną (nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT).
Reasumując, Zainteresowany nie będzie mógł odliczyć podatku VAT naliczonego od zakupów dotyczących utworzenia placu zabaw na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni Mieszkaniowej, sfinansowanego w części dotacją ze środków Unii Europejskiej i z funduszu remontowego mienia Spółdzielni Mieszkaniowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu