Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gadżetów reklamowych, towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł netto.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gadżetów reklamowych, towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł netto jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gadżetów reklamowych, towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł netto.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zajmuje się produkcją i dystrybucją środków chemii gospodarczej. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT).
Celem Spółki jest ciągłe dążenie do intensyfikacji obrotu i zwiększanie przychodów i zysków ze sprzedaży oferowanych przez nią produktów/towarów, jak również stałe umacnianie pozycji Spółki i marek własnych na rynku.
W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje liczne inicjatywy marketingowe mające na celu promocję oferowanych produktów, zwiększenie wolumenu sprzedaży towarów poprzez zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu jej produktów oraz budowanie udziału marki w rynku. W ramach działań promocyjno-marketingowych Spółka przekazuje nieodpłatnie (bez wynagrodzenia) partnerom biznesowym (np. sklepom, hurtowniom, dystrybutorom, sieciom) produkty własne, towary dystrybuowane (również zwane dalej łącznie towarami) oraz gadżety reklamowe. Celem takich działań jest aktywizacja sprzedaży towarów z oferty Spółki. Akcje promocyjne będą organizowane na terytorium kraju, tj. w ich ramach Spółka dokonywać będzie krajowej dostawy towarów i będą kierowane, co do zasady, do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a nie ostatecznych konsumentów.
Jednostkowy koszt wytworzenia jednej sztuki produktów własnych lub jednostkowa cena nabycia towarów dystrybuowanych (tj. pudełka, butelki) nie przekracza kwoty 10 zł netto w momencie przekazania. Spółka jednorazowo wydaje na rzecz jednego kontrahenta więcej niż jedną sztukę danego towaru, np. w opakowaniach zbiorczych zawierających pudełka lub butelki takich jak zgrzewki, kartony. W takich sytuacjach łączna wartość towarów przekazywanych będzie wyższa niż 10 zł netto (w szczególności wyższa niż 100 zł). Niemniej, jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia pojedynczej sztuki (np. pudełka, butelki) przekazywanego towaru nie przekroczy kwoty 10 zł netto.
Dokument magazynowy wystawiony w związku z przekazaniem towarów wskazuje zarówno jednostkową ilość nieodpłatnie wydanych towarów lub samą ilości opakowań zbiorczych (np. ilość zgrzewek, kartonów), które każdorazowo obejmują określoną liczbę pojedynczych sztuk wydawanych towarów (pudełek, butelek, itp.). W każdym przypadku jednak przekazywana jest określona liczba pojedynczych sztuk zgrupowanych w opakowaniach zbiorczych, a wartość poszczególnych, pojedynczych sztuk nie przekracza 10 zł netto.
Spółka nie prowadzi ewidencji nieodpłatnie przekazywanych towarów, gadżetów pozwalającej na ustalenie tożsamości odbiorców (osób), o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Spółce przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wytworzeniem i nabyciem przekazywanych towarów, gadżetów.
Przekazywane nieodpłatnie towary, gadżety nie stanowią próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT. Nadrzędnym celem wszystkich promocji, w ramach których Spółka udziela różnego rodzaju rabaty lub wydaje nieodpłatnie towary lub gadżety, jest zwiększenie liczby klientów, nawiązywanie i budowanie z nimi jak najlepszej długookresowej relacji biznesowej, a przez to zintensyfikowanie sprzedaży towarów w ujęciu ilościowym i wartościowym. Spółka dokonuje również okresowych analiz wpływu poszczególnych rodzajów promocji na osiąganie ww. celu, tj. opłacalność ekonomiczną danej akcji, efektywne zwiększenie sprzedaży itd. W 2016 r. udział wartości ww. wydań w całości sprzedaży towarów wyniósł ok. 1%.
Każdorazowe przekazanie towarów, gadżetów partnerom biznesowym Spółki następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Nieodpłatne przekazanie towarów może być dokonywane zarówno na podstawie umów, lub innych zobowiązań o podobnym charakterze, jak i kontrahentom, z którymi nie zawarto tego rodzaju ustaleń. Decyzja o przekazaniu określonej ilości towarów, gadżetów poprzedzona jest analizą uwarunkowań dotyczących współpracy z danym partnerem biznesowym. Ilość towarów, gadżetów przekazywanych konkretnemu partnerowi biznesowemu uzależniona jest od bieżących potrzeb biznesowych i strategii marketingowej Spółki oraz każdorazowo określona z uwzględnieniem wielu czynników m.in. wolumen obrotów z danym kontrahentem, plany rozwoju relacji biznesowych z danym partnerem uzależnione między innymi od jego perspektyw rozwoju, prowadzone aktualnie akcje marketingowe, np. nakierowane na wzrost sprzedaży określonego produktu. Kontrahenci otrzymujący nieodpłatnie gadżety, towary mogą dokonać ich odpłatnej dostawy, przekazać nieodpłatnie lub zużyć na potrzeby własne. Uzależnione to jest od ich decyzji biznesowych.
Pomiędzy Wnioskodawcą a partnerami biznesowymi nie występują powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy lub inne, o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm., dalej ustawa o VAT).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych, produktów, towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł netto, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby gadżetów. produktów, towarów (w tym w jednym opakowaniu np. zgrzewce, kartonie), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto?
Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie gadżetów, produktów, towarów których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby gadżetów, produktów, towarów (w tym w jednym opakowaniu, np. kartonie, zgrzewce), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto.
Uzasadnienie stanowiska:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumnie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszeń,
- wszelkie inne darowizny
&‒ jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo co obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jednocześnie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się zgodnie z ust. 3 tego artykułu do przekazywanych prezentów o małej wartości próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywanie przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalająca na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania towaru nie przekraczają 10 zł.
Biorąc pod uwagę powyższe, nieodpłatne przekazanie towarów (w stosunku do których podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych) nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, o ile łącznie zostaną spełnione dwa warunki:
- przekazywane towary spełniają definicję prezentów małej wartości, tj. w przypadku braku ewidencji przekazań, ich jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia (określone na moment przekazania) nie przekracza 10 zł netto,
- przekazanie towarów następuje na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zdaniem Spółki w opisanych okolicznościach oba powyższe warunki są spełnione.
Prezenty o małej wartości.
Pomimo, że z marketingowego i logistycznego punktu widzenia opisane zestawy stanowią jedną całość, zdaniem Spółki, na potrzeby opodatkowania VAT każdy z elementów takiego zestawu powinien być traktowany osobno.
W ocenie Spółki bowiem, pomiędzy poszczególnymi elementami zestawów nie będzie zachodził na tyle ścisły związek, aby można było uznać, że jedne z nich stanowią np. elementy składowe innych, czy też z perspektywy ich użyteczności i zaspokojenia potrzeb konsumenta stanowią one razem jedno kompleksowe świadczenie. Jedynie w przypadku, gdy cena nabycia/koszt wytworzenia (określone na moment przekazania) pojedynczego gadżetu, produktu, towaru nie będzie przekraczała 10 zł netto, jego wydanie nie będzie podlegało, zdaniem Spółki, opodatkowaniu VAT. W przypadku gdy cena nabycia/koszt wytworzenia (określone na moment przekazania) pojedynczego gadżetu, produktu towaru będzie przekraczała 10 zł netto, Spółka będzie obowiązana opodatkować dodatkowo takie przekazanie podatkiem VAT wg właściwej stawki VAT.
Przepis art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT nie zawiera ograniczeń ilościowych, ani w żaden sposób nie odnosi się do łącznej wartości towarów przekazanych w ramach pojedynczego wydania danej osobie, nie zawiera także limitu łącznej ceny nabycia (łącznych kosztów wytworzenia) towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie. Wysokość łącznej ceny nabycia gadżetów, produktów, towarów przekazanych jednorazowo jest bez znaczenia, gdyż analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że cenę nabycia (koszt wytworzenia) należy ustalić w odniesieniu do pojedynczej sztuki przekazywanego towaru (tutaj gadżetu, produktu, towaru). Zatem warunkiem koniecznym i wystarczającym do zaliczenia danych wydań do prezentów o małej wartości jest jednostkowa cena nabycia (lub jednostkowy koszt wytworzenia) przekazywanych towarów, określona w momencie przekazania towaru, nieprzekraczająca kwoty 10 zł netto.
Spółka znajduje potwierdzenie swojego stanowiska w jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych, w tym przykładowo:
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 kwietnia 2016 r., sygn. IBPP1/4512-999/15/AW, w której organ stwierdzi należy stwierdzić, iż bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi (pracownikowi kontrahenta) towarów, których cena nabycia nie przekracza l0 zł ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT;
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 marca 2014 r., sygn. ITPP1/443-13751/3/DM, w której potwierdzone zostało stanowisko podatnika, zgodnie z którym: nieodpłatne przekazanie Towarów, których jednostkowa wartość (koszt wytworzenia/cena nabycia) nie przekracza 10 PLN netto, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, nawet jeśli Towary będą przekazywane w opakowaniach zbiorczych, których łączna wartość przekracza 10 PLN netto;
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2013 r., sygn. IPTPP2/443-454/13-4/JN, w której organ stwierdził nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę towarów (prezentów), których jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku), określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł, niezależnie od ilości prezentów przekazywanych jednorazowo jednemu kontrahentowi i ich łącznej wartości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy;
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1623/11-2/JL, w której potwierdzone zostało stanowisko podatnika, zgodnie z którym, dla uznania danego przedmiotu nieodpłatnego przekazania za prezent o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest, czy cena nabycia lub koszt wytworzenia (liczony bez podatku) jednej sztuki przekazywanego towaru nie przekracza 10 zł. Nie ma zatem znaczenia łączna wartość wszystkich towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie;
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. ILPP2/443-1476/11-2/AK, w której organ stwierdził: W konsekwencji, w myśl powołanego wyżej przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, nieodpłatne przekazywanie produktów Spółki w formie prezentów nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy jest fakt, że cena (lub koszt wytworzenia) za opakowanie zbiorcze produktu Spółki przekracza kwotę 10 zł, bowiem kluczowym jest jednostkowa cena (koszt wytworzenia) przedmiotowego prezentu;
jak również:
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 maja 2014 r., sygn. ILPP1/443-129/14-4/AI;
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 grudnia 2013 r., sygn. IPPP3/443-84113-2JKB;
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2012 r., sygn. IPPP1/443-494/12-2/AP;
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2012 r., sygn. IPPP2/443-601/12-2/AC;
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 czerwca 2012 r., sygn. IPTPP4/443-213/12-2/0S,
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2012 r. sygn. IPPP1/443-1706/11-2/ISZ.
Przekazanie na cele działalności gospodarczej.
Spółka podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu zwiększanie przychodów i zysków ze sprzedaży oferowanych przez nią towarów, jak również stałe umacnianie pozycji Spółki i marek własnych na rynku. Przedsięwzięcia te polegają na tworzeniu różnych rodzajów zachęt zaprojektowanych do stymulowania szybszego lub większego zakupu określonych towarów. W ramach tych działań Spółka przekazuje nieodpłatnie gadżety, produkty, towary. Tym samym, niewątpliwie ww. przekazania przez Spółkę należy uznać za przekazania dokonywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki (realizowane nieodpłatne wydania gadżetów, produktów, towarów są elementem kampanii marketingowych mających na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży towarów Spółki oferowanych odpłatnie).
Z uwagi na powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że nieodpłatne przekazanie gadżetów, produktów, towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) lub koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT, także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby gadżetów, produktów, towarów (w tym w jednym opakowaniu, np. zgrzewce, kartonie), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepis art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
&‒ jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
W świetle art. 7 ust. 7 ustawy, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
- ma na celu promocję tego towaru oraz
- nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.
Jak wynika z przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co do zasady podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątek stanowi przekazanie towarów stanowiących zdefiniowane w art. 7 ust. 4 prezenty o małej wartości lub próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się produkcją i dystrybucją środków chemii gospodarczej. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem Spółki jest ciągłe dążenie do intensyfikacji obrotu i zwiększanie przychodów i zysków ze sprzedaży oferowanych przez nią produktów/towarów, jak również stałe umacnianie pozycji Spółki i marek własnych na rynku. W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje liczne inicjatywy marketingowe mające na celu promocję oferowanych produktów, zwiększenie wolumenu sprzedaży towarów poprzez zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu jej produktów oraz budowanie udziału marki w rynku. W ramach działań promocyjno-marketingowych Spółka przekazuje nieodpłatnie (bez wynagrodzenia) partnerom biznesowym (np. sklepom, hurtowniom, dystrybutorom, sieciom) produkty własne, towary dystrybuowane (również zwane dalej łącznie towarami) oraz gadżety reklamowe. Celem takich działań jest aktywizacja sprzedaży towarów z oferty Spółki. Akcje promocyjne będą organizowane na terytorium kraju, tj. w ich ramach Spółka dokonywać będzie krajowej dostawy towarów i będą kierowane, co do zasady, do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a nie ostatecznych konsumentów. Jednostkowy koszt wytworzenia jednej sztuki produktów własnych lub jednostkowa cena nabycia towarów dystrybuowanych (tj. pudełka, butelki) nie przekracza kwoty 10 zł netto w momencie przekazania. Spółka jednorazowo wydaje na rzecz jednego kontrahenta więcej niż jedną sztukę danego towaru, np. w opakowaniach zbiorczych zawierających pudełka lub butelki takich jak zgrzewki, kartony. W takich sytuacjach łączna wartość towarów przekazywanych będzie wyższa niż 10 zł netto (w szczególności wyższa niż 100 zł). Niemniej, jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia pojedynczej sztuki (np. pudełka, butelki) przekazywanego towaru nie przekroczy kwoty 10 zł netto. Spółka nie prowadzi ewidencji nieodpłatnie przekazywanych towarów, gadżetów pozwalającej na ustalenie tożsamości odbiorców (osób), o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Spółce przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wytworzeniem i nabyciem przekazywanych towarów, gadżetów. Przekazywane nieodpłatnie towary, gadżety nie stanowią próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT. Nadrzędnym celem wszystkich promocji, w ramach których Spółka udziela różnego rodzaju rabaty lub wydaje nieodpłatnie towary lub gadżety, jest zwiększenie liczby klientów, nawiązywanie i budowanie z nimi jak najlepszej długookresowej relacji biznesowej, a przez to zintensyfikowanie sprzedaży towarów w ujęciu ilościowym i wartościowym. Każdorazowe przekazanie towarów, gadżetów partnerom biznesowym Spółki następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Nieodpłatne przekazanie towarów może być dokonywane zarówno na podstawie umów, lub innych zobowiązań o podobnym charakterze, jak i kontrahentom, z którymi nie zawarto tego rodzaju ustaleń. Decyzja o przekazaniu określonej ilości towarów, gadżetów poprzedzona jest analizą uwarunkowań dotyczących współpracy z danym partnerem biznesowym. Ilość towarów, gadżetów przekazywanych konkretnemu partnerowi biznesowemu uzależniona jest od bieżących potrzeb biznesowych i strategii marketingowej Spółki oraz każdorazowo określona z uwzględnieniem wielu czynników m.in. wolumen obrotów z danym kontrahentem, plany rozwoju relacji biznesowych z danym partnerem uzależnione między innymi od jego perspektyw rozwoju, prowadzone aktualnie akcje marketingowe, np. nakierowane na wzrost sprzedaży określonego produktu. Kontrahenci otrzymujący nieodpłatnie gadżety, towary mogą dokonać ich odpłatnej dostawy, przekazać nieodpłatnie lub zużyć na potrzeby własne. Uzależnione to jest od ich decyzji biznesowych. Pomiędzy Wnioskodawcą a partnerami biznesowymi nie występują powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy lub inne, o których mowa w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii, czy nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych, wytworzonych produktów, towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł netto, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby tych towarów (w tym w jednym opakowaniu np. zgrzewce, kartonie), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto.
Z powołanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości czyli towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a jeśli nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia, w momencie przekazania, nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.
Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie towarów i gadżetów reklamowych będących przedmiotem wniosku, których jednostkowy koszt wytworzenia określony w momencie przekazywania nie przekracza 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, celem przekazania tych towarów i gadżetów reklamowych jest zwiększenie liczby klientów, nawiązanie i budowanie z nimi jak najlepszej długookresowej relacji biznesowej, a przez to zintensyfikowanie sprzedaży towarów w ujęciu ilościowym i wartościowym. Tym samym należy uznać, że towary są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.
Ponadto, w świetle przytoczonych przepisów art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych przez Spółkę towarów i gadżetów reklamowych partnerom biznesowym. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia fakt, że towary te przekazywane są w opakowaniach zbiorczych (głównie kartony i zgrzewki), które obejmują określona liczbę pojedynczych wydawanych towarów pudełek, butelek. Istotne znaczenie ma fakt, że jednostkowy koszt wytworzenia pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto.
Tym samym powyższe nieodpłatne przekazania nie stanowią dostawy towarów i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie towarów i gadżetów reklamowych, partnerom biznesowym przez Wnioskodawcę w celach promocyjnych, o jednostkowym koszcie wytworzenia lub zakupu nieprzekraczającym 10 zł nie podlega opodatkowaniu w oparciu o przepisy art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy, bez względu na to, że są przekazywane w opakowaniach zbiorczych.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego, co do zasady, wydawane są w indywidualnych sprawach, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej