Czy otrzymane dofinansowanie na realizację projektu należy potraktować jako obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług? - Interpretacja - ILPP4/443-91/11-2/JKa

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.04.2011, sygn. ILPP4/443-91/11-2/JKa, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy otrzymane dofinansowanie na realizację projektu należy potraktować jako obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania nie mającego wpływu na cenę sprzedawanych towarów i świadczonych usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania nie mającego wpływu na cenę sprzedawanych towarów i świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie edukacji, opodatkowaną od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką VAT w wysokości 23%. Jest ona czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7.

Od 2010 r. Zainteresowana realizuje projekt pn. Podnoszenie kwalifikacji szansą rozwoju firmy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 8.1.1. Wspieranie Rozwoju Kwalifikacji Zawodowych i Doradztwo dla Przedsiębiorstw. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawczyni zostało przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie 705.945,26 zł. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wpłacana jest w formie zaliczki. Przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji i wykazanie poniesionych wydatków we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu trwa od dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 29 lutego 2012 r.

W ramach projektu Zainteresowana zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

Celem ogólnym projektu jest zdobycie, poszerzenie i zaktualizowanie wiedzy lubuskich przedsiębiorców oraz ich pracowników z zakresu spraw pracowniczych i płac, ubezpieczeń społecznych, bhp, zamówień publicznych. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację szkoleń stacjonarnych podstawowych oraz seminariów wyjazdowych. Poza ww. działalnością szkoleniową w projekcie będą również realizowane działania związane z realizacją, obsługą, zarządzaniem projektu, promocją i rekreacją. W ramach projektu są realizowane również koszty pośrednie w części przypadające na realizowany projekt.

Wnioskodawczyni realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt Non Profit) bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem i nie prowadzi do powstania po jej stronie zysku. Beneficjenci ostateczni (uczestnicy projektu) są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego w formie pieniężnej i w formie wynagrodzeń. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny. Kwota zebranego wkładu własnego od beneficjentów ostatecznych służy sfinansowaniu wydatków projektu w części nie pokrytej dotacją. Zróżnicowanie wkładu jaki wnoszą uczestnicy w ramach projektu wynika z rodzaju szkoleń, oraz od rodzaju przedsiębiorstwa w jakim jest zatrudniony (mikro, małe lub średnie).

Uczestnicy szkoleń pracownicy, którzy zostaną oddelegowani przez swoich pracodawców do uczestnictwa w szkoleniach stacjonarnych wnoszą wkład w postaci wynagrodzeń. Wkład w postaci wynagrodzeń stanowi koszt wynagrodzenia, jaki musi ponieść przedsiębiorca oddelegowujący pracownika na szkolenie i nie świadczy w tym czasie pracy na rzecz pracodawcy. Wkład w wynagrodzeniach jest udokumentowany poprzez oświadczenie przedsiębiorcy, w którym wylicza on koszt wynagrodzenia swojego pracownika za czas uczestnictwa w szkoleniu.

W przypadku gdy uczestnikiem szkolenia jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jedyną dopuszczalną formą wkładu prywatnego jest wkład pieniężny (gotówkowy). Potwierdzeniem wpłaty wkładu pieniężnego jest wystawiana przez Zainteresowaną faktura VAT ze stawką podatku 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane dofinansowanie na realizację projektu należy potraktować jako obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają tylko te dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które bezpośrednio wpływają na cenę konkretnych towarów lub świadczonych usług jako pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu jej obniżenia. Otrzymana dotacja na realizację projektu nie ma wpływu na cenę sprzedawanych towarów i świadczonych usług, tym samym nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowana, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność w zakresie edukacji, opodatkowaną od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką VAT w wysokości 23%.

Od 2010 r. realizuje ona projekt pn. Podnoszenie kwalifikacji - szansą rozwoju firmy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 8.1.1. Wspieranie Rozwoju Kwalifikacji Zawodowych i Doradztwo dla Przedsiębiorstw. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawczyni zostało przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu, która to dotacja wpłacana jest w formie zaliczki.

Celem projektu jest zdobycie, poszerzenie i zaktualizowanie wiedzy lubuskich przedsiębiorców oraz ich pracowników z zakresu spraw pracowniczych i płac, ubezpieczeń społecznych, bhp, zamówień publicznych.

Realizując projekt Zainteresowana nie uzyskuje dochodów (projekt Non Profit) bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem i nie prowadzi do powstania po jej stronie zysku. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny.

Podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze - art. 29 ust. 2 ustawy.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni, realizuje projekt dofinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jak wskazała Zainteresowana, przyznana dotacja przeznaczona jest na pokrycie kosztów służących realizacji projektu.

Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawczyni nie otrzymała sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a jedynie zwrot poniesionych przez nią kosztów.

Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT, gdyż czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując dotacja ze środków unijnych, którą otrzyma Wnioskodawczyni celem pokrycia kosztów związanych z realizacją ww. projektu nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Reasumując, otrzymana przez Zainteresowaną dotacja na realizację projektu pn. Podnoszenie kwalifikacji - szansą rozwoju firmy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 8.1.1. Wspieranie Rozwoju Kwalifikacji Zawodowych i Doradztwo dla Przedsiębiorstw, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w zakresie opodatkowania wkładu prywatnego w formie pieniężnej oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 28 kwietnia 2011 r. nr ILPP4/443-91/11-3/JKa oraz nr ILPP4/443-91/ 11-4/JKa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP4/443-91/11-3/JKa, interpretacja indywidualna
ILPP4/443-91/11-4/JKa, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu