Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23.10.2007 r. (data wpływu 29.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w
indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i związane z nim zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem działalności Spółki z o.o. są m.in. usługi windykacyjno detektywistyczne, na wykonywanie, których Strona posiada zezwolenie wydane przez MSWiA. Dla przedmiotowych usług Spółka stosuje stawkę podatku 22 %. W piśmie z dnia 15.11.2007 r. (data wpływu 19.11.2007 r.) Strona uzupełniła stan faktyczny o informację, że dla przedmiotu działalności tj. usług detektywistycznych dysponuje symbolem PKD 74.60.Z.
Spółka zamierza zawrzeć umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym na wykonywanie usług detektywistycznych.
Firmy detektywistyczne rzekomo korzystają ze zwolnienia z podatku VAT stosując symbol PKWiU 67.20.10 wg załącznika nr 4 poz. 3 wykaz usług zwolnionych od podatku dotyczący usług doradztwa
ubezpieczeniowego oraz wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych, tym samym nie stosując podatku 22%, lecz zwolniony.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy stawka podatku od usług windykacyjno detektywistycznych wykonywanych na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych winna wynosić 22% i nie ma nic wspólnego z symbolem PKWiU 67.20.10 załącznik nr 4 poz. 3 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczący usług zwolnionych od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy poprzez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.
W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym na wykonywanie usług detektywistycznych.
Usługi windykacyjno detektywistyczne nie są wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w załączniku nr 4 do ustawy, zatem nie podlegają one zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W związku z powyższym, w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację, do świadczonych przez Stronę na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego usług detektywistycznych należy stosować stawkę podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie tutejszy organ wskazuje, iż nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów i usług a jedynie do potwierdzenia zasadności stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy sprzedaży towarów i usług prawidłowo zaklasyfikowanych przez podatnika.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.