Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządz... - Interpretacja - IPPP1/443-331/07-2/SM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2007, sygn. IPPP1/443-331/07-2/SM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.10.2007 r. (data wpływu 15.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.10.2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w maju 2007 r. podjęły współpracę handlową z podmiotem działającym na irlandzkim rynku wydawnictw prasowych (podany przez kontrahenta nr VAT został potwierdzony na stronie internetowej unii europejskiej).

Przedmiotem współpracy jest dostawa na rzecz wydrukowanej gazety (gazeta kierowana jest do Polaków zamieszkałych w Irlandii).

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe zasady współpracy:

  1. w oznaczonym terminie irlandzki kontrahent przesyła w formie elektronicznej makietę danego numeru (fotoszablon),

  2. drukują dostarczone w formie elektronicznej treści; w celu realizacji zamówienia Spółka wykorzystuje własne materiały (w tym przede wszystkim papier) i wyposażenie,

  3. gotowy towar Spółka wydaje przewoźnikowi, który dostarcza towar do irlandzkiego kontrahenta (Spółka nie ponosi kosztów transportu, które pokrywane są przez irlandzkiego kontrahenta),

  4. Spółka wystawia fakturę VAT dokumentującą powyższą transakcję, stosując stawkę 0% właściwą dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy o VAT Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE (potwierdzenie rejestracji VAT-5 z dnia 21 maja 2005 r.).

Przed złożeniem deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy, w której wykazywana jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów gromadzą następujące dokumenty związane z opisaną powyżej transakcją:

  1. dokumenty przewozowe poświadczające dostawę towaru do miejsca przeznaczenia (listy przewozowe CMR),

  2. kopie faktury,

  3. specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy:

Wykonywane przez Spółkę czynności, tj. wytworzenie towaru (gazety) z własnych materiałów i przeniesienie prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz podmiotu irlandzkiego, stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę, że skutkiem odpłatnej dostawy jest wywiezienie towaru (gazety) z terytorium kraju to opisywana transakcja stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT.

W opinii Spółki spełnione są warunki zastosowania 0% stawki VAT, o których mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności:

  1. Spółka dokonuje dostawy na rzecz podmiotu irlandzkiego posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych,

  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99 ustawy o VAT, posiada w swojej dokumentacji dowody potwierdzające wywóz towarów poza terytorium RP i ich dostawę do irlandzkiego kontrahenta.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w tezach pisma Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. sygn. PP1-811/1900/04/DSz/4045, jak również np. w stanowisku Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 listopada 2005r. 1401/HTI/4407/14-97/05/BT (decyzja w sprawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego zamieszczona na stronach Ministerstwa Finansów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

  2. eksport towarów,

  3. import towarów,

  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy - przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem czynności wykonywanych przez drukarnię jest wydrukowanie, przy wykorzystaniu własnego materiału (przede wszystkim papieru) i wyposażenia, gazety . Gotowy towar jest wydawany przewoźnikowi, który dostarcza towar nabywcy; wystawiana jest faktura VAT dokumentująca tę czynność.

Z uwagi zatem na fakt, iż po wydrukowaniu gazety Spółka przenosi prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz irlandzkiego kontrahenta - należy uznać, że czynność ta spełnia przesłanki do uznania jej za dostawę towaru w świetle ww. art. 7 ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W myśl art. 42 ust. 3 - dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

  2. kopia faktury,

  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

    Spółka spełnia przedmiotowe warunki do zastosowania stawki 0%, tj. nabywca posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (IE ) Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE, posiada odpowiednie dokumenty (listy przewozowe CMR, kopie faktur, specyfikacje sztuk towaru).

    Reasumując, opisane we wniosku czynności będą wewnątrzwspólnotową dostawą towarów opodatkowaną stawką w wysokości 0%.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Referencje
    1401/HTI/4407/14-97/05/BT, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Wniosek ORD-IN
    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie