Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Gminę w dniu 11 stycznia 2005 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców Gminy na współfinasowanie budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami do budynków, uznaje przedstawione przez Gminę w przedmiotowym wniosku stanowisko za błędne.
UZASADNIENIE
Gmina złożyła w dniu 11 stycznia 2005 roku (data wpływu) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców Gminy na współfinansowanie budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami do budynków.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że miszkańcy Gminy dokonywali w okresie od miesiąca października 2003 roku do miesiąca sierpnia 2004 roku wpłat na budowę wodociągu. Wpłaty uiszczane były na podstawie zawartych pomiędzy Gminą i poszczególnymi właścicielami budynków umów. Według dołączonego do wniosku wzoru umowy właściciele budynków, zwani inwestorami, zobowiązali się do dobrowolnego świadczenia pieniężnego na rzecz Gminy zwanej inwestorem generalnym. Kwota świadczenia została podzielona na raty. Termin płatności ostatniej raty ustalono przed dniem przystąpienia przez wykonawcę do realizacji przyłącza wodociągowego.
Gmina zobowiązała się do wykonania zadania inwestycyjnego wraz z przyłączem do budynku stanowiącego właśność inwestora - właściciela budynku.
Jak wskazano we wniosku kwota świadczenia pieniężnego została ustalona dla wszystkich właścicieli budynków w tej samej wysokości, niezależnie od długości przyłącza. Środki wpłacane przez mieszkańców wprowadzane są do budżetu Gminy i przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji inwestycji. Po zakończeniu budowy sieć wodociągowa (sieć główna wraz z przyłączami) stanowią majątek komunalny Gminy. Mieszkańcy nie są współwłaścicielami zrealizowanej inwestycji, nie mają w niej też wyodrębnionych udziałów. Jednocześnie wskazano, że zadania w zakresie zaopatrzenia mieszkańców w wodę wykonuje Urząd Gminy.
W ocenie Gminy uiszczane przez mieszkańców wpłaty na realizację budowy wodociągu nie powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Okres, którego dotyczy opisany powyżej stan faktyczny, obejmuje dwie ustawy o podatku od towarów i usług, tj. ustawę z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535). Konieczne jest więc rozpatrzenie sprawy biorąc pod uwagę uregulowania obu ustaw oraz czas ich obowiązywania.
Zgodnie z art. 2 ust. 1, obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 roku, ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stosownie do art. 4 pkt 1 powyższej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W myśl art. 4 pkt 2 lit. a i b powyższej ustawy przez usługi rozumie się usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce poublicznej oraz roboty budowlano - montażowe.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, obowiązkującej od dnia 1 maja 2004 roku, ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy
W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług. Przedmiotem usługi jest wykonanie przyłącza do budynku sieci wodociągowej. Wynika to bezpośrednio z zawartych przez Gminę z mieszkańcami umów. Umowy określają bowiem dokładnie zobowiązania obu stron - z jednej dokonanie wpłaty i udostępnienie nieruchomości na czas wykonywania robót oraz czynności związanych z eksploatacją, z drugiej zaś wykonanie określonego zadania inwestycyjnego oraz przyłącza do budynku mieszkańca. Charakter uiszczonych przez mieszkańców wpłat nie posiada przymiotu nieodpłatności by można było traktować je jako darowizny. Wprawdzie z treści umowy wynika, iż wpłaty mają charakter dobrowolny jednak w dalszej części umowy postanowiono, iż Gmina - inwestor generalny nie odpowiada za opóźnienia w wykonaniu robót w sytuacji nie dokonania wpłaty przez mieszkańca - inwestora. Ponadto umowa przewiduje możliwość wystąpienia przez inwestora generalnego na drogę postępowania sądowego w celu egzekucji obowiązku dokonania wpłat przez mieszkańca - inwestora oraz prawo odstąpienia od umowy. Jednocześnie tytułem zabezpieczenia wykonania umowy mieszkaniec - inwestor złożył w dniu zawarcia umowy weksel in blanco na kwotę 2.225,00 zł.
Wpłacone przez mieszkańców kwoty stanowią więc wynagrodzenie za wykonanie przyłącza do sieci wodociągowej.
Dokonane zatem przez mieszkańców wpłaty podlegały opodatkowaniu, zarówno na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym jak i art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Stawką właściwą dla opodatkowania powyższych wpłat jest stawka 7%, w przypadku wykonania przyłącza do obiektów budownictwa mieszkaniowego, na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (do dnia 31.12.2003 r.), § 66 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) ( od dnia 01.01.2004 r. do 30.04.2004 r.) oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (od dnia 01.05.2004 r.).
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzeń wskazanych we wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).