Temat interpretacji
Zarząd Mienia Powiatowego w dniu 31.12.2004r. wystawił i wprowadził do obrotu prawnego faktury obciążające Zakład Obsługi Administracji Urzędu Wojewódzkiego za użytkowanie w 2004r. pomieszczeń oraz za media, konserwację dźwigu .
Od dnia 01.01.2005r. "Powiatowe Biuro Administrowania Nieruchomościami " jest następcą gospodarstwa pomocniczego "Zarząd Mienia Powiatowego", które na podstawie uchwały Rady Powiatu i zarządzenia Starosty zostało zlikwidowane.
Powiatowe Biuro Administrowania Nieruchomościami przejęło zobowiązania i należności zlikwidowanego Zarządu Mienia Powiatowego, w tym należności w stosunku do Zakładu Obsługi Administracji Urzędu Wojewódzkiego dla którego wystawiono faktury. Zakład Obsługi Administracji Urzędu Wojewódzkiego w dniu 21.02.2005r. zwrócił przedmiotowe faktury do Powiatowego Biura Administrowania Nieruchomościami jako bezprzedmiotowe.
Jednak w kwietniu 2005r. zostały one zapłacone przez Zakład Obsługi Administracji... jedynie w części bezspornej tj. dotyczącej mediów a pozostała kwota wynikająca z w/w faktur została uznana przez Powiatowe Biuro Administrowania Nieruchomościami jako nienależna.
Z uwagi na fakt, że Zarząd Mienia Powiatowego jako podmiot wystawiający pierwotne faktury został z dniem 31.12.2004r. zlikwidowany, powstał problem z wystawieniem faktur korygujących na uznaną jako nienależną przez Powiatowe Biuro Administrowania Nieruchomościami pozostałą kwotę.
Zdaniem wnioskodawcy Powiatowe Biuro Administrowania Nieruchomościami - "nie może wystawić faktur korygujących do faktur wystawionych przez zlikwidowany podmiot posiadający inną nazwę i inny NIP".
Odpowiadając na powyższe organ podatkowy stwierdza:
Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z 2004r. ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art.96 ust.1 i 4 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art.15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art.5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego".
Z kolei art.106 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
Mając na uwadze powyższe przepisy fakturę VAT oraz fakturę korygującą mają obowiązek wystawić jedynie zarejestrowani podatnicy VAT.W związku z tym, że faktury VAT, o których mowa we wniosku zostały wystawione przez Zarząd Mienia Powiatowego, który z dniem 31.12.2004r. dokonał likwidacji działalności to w myśl wyżej podanych przepisów brak jest podstaw prawnych do ich skorygowania po dniu 31.12.2004r. przez Powiatowe Biuro Administrowania Nieruchomościami.
Stanowisko zawarte we wniosku uznano jako prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.