Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku - Białej uznaje stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2005r., uzupełnionym dnia 5 maja 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy sprzedaży samochodu ciężarowego marki Renault Scenic, przy którego zakupie przysługiwało odliczenie częściowe, za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Dnia 25 marca 2005r. wpłynął do tut. urzędu wniosek Pani o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrolne ani postępowanie przez sądem administracyjnym. Podatnik wniósł uzupełnienie pismem z dnia 5 maja 2005r.
Jak stanowi art. 14a § 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika
lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Podatnik w październiku 2002r. stał się leasingobiorcą samochodu osobowo - ciężarowego marki Renault Scenic - leasing operacyjny. W dowodzie rejestracyjnym pojazd widnieje jako ciężarowy z przeznaczeniem uniwersalnym. Przez 24 miesiące były spłacane raty leasingowe, po czym 12 października 2004r. samochód został wykupiony z Towarzystwa Leasingowego. Ponieważ samochód ten ma małą powierzchnię ładunkową i nie spełnia
tzw. "wzoru Lisaka", od maja 2004r. VAT z rat leasingowych odliczany był w połowie. Umowa leasingu tego samochodu nie została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym zgodnie z art. 154 ustawy o podatku od towarów i usług. Również przy wykupie samochodu od Towarzystwa Leasingowego w październiku 2004r. została odliczona tylko połowa wysokości naliczonego VAT-u.
W związku z tym u Wnioskodawcy powstaje wątpliwość czy na dzień dzisiejszy w/w samochód według przepisów jest samochodem osobowym i czy przy jego sprzedaży można zastosować zwolnienie z §8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Podatnika można zastosować powoływane zwolnienie, ponieważ wymagany okres sześciu miesięcy użytkowania samochodu liczy się od dnia zawarcia umowy leasingowej, czyli od dnia przyjęcia tego samochodu w użytkowanie od Funduszu Leasingowego.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy informuje co następuje:
Od 1 maja 2004r. zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku usługobiorców użytkujących samochody, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 8 ustawy (tj. o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru DŁ= 357 kg + n x 68 kg), na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi tylko 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu, nie może jednak przekroczyć kwoty 5.000 zł - art. 86 ust. 7 ustawy. Ustawodawca wprowadził jednak przepis przejściowy w tym zakresie - art. 154. Stanowi on, że powoływanego przepisu nie stosuje się do samochodów będących przedmiotem
umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, obowiązującymi przed dniem 01.05.2004r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy - ust. 1 art. 154 ustawy. Przepis ust. 1 ma zastosowanie w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy, bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie ustawy, oraz pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 14.05.2004r. - ust. 2 art. 154. Powyższe oznacza, że w przypadku takiej umowy leasingu, jeśli jej przedmiotem był pojazd samochodowy nie spełniający warunku dopuszczalnej ładowności, podatek od czynszu (raty) mógł być odliczany na "starych" zasadach, czyli w całości, po spełnieniu warunków z art. 154 ww. ustawy. Należy tutaj zaznaczyć, że
wyżej wymienione regulacje mają zastosowanie tylko do umów leasingu operacyjnego, które ustawa o podatku VAT traktuje jako świadczenie usług. Wydanie bowiem towaru leasingobiorcy na podstawie umowy leasingu kapitałowego (finansowego), gdzie odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, uznane zostało przez ustawodawcę za dostawę towaru.
Powyższe miało zastosowanie w sytuacji Podatnika. W październiku 2002r. Podatnik stał się leasingobiorcą samochodu osobowo - ciężarowego marki Renault Scenic w ramach leasingu operacyjnego. Ponieważ samochód ten posiadał dopuszczalną ładowność mniejszą niż wyliczona wg wzoru z art. 86 ust. 3 ustawy a nie dokonano rejestracji umowy leasingu zgodnie z cyt. już art. 154 ustawy, Podatnikowi od 1 maja 2004r. przysługiwało odliczenie podatku naliczonego na zasadzie wyrażonej w art. 86 ust. 7 ustawy, tj. 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, pamiętając również o tym, że suma kwot w całym okresie
użytkowania samochodu, dotycząca jednego samochodu, nie może przekroczyć kwoty 5.000 zł.
W praktyce umowa leasingu często daje korzystającemu przywilej w postaci prawa pierwokupu przedmiotu leasingu. Ponieważ wykupienie samochodu jest jednak nową czynnością, a zapłacona w związku z tym kwota jest wydatkiem na nabycie towaru, to z tytułu zakupu pojazdu samochodowego nie spełniającego warunku dopuszczalnej ładowności podatnik może odliczyć podatek na zasadach wynikających z art. 86 ust. 3 ustawy. Powoływany art. 86 ust. 3 ustawy stanowi, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kggdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy
- kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł. Przy czym dopuszczalną ładowność oraz ilość miejsc (siedzeń) ustala się, zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy, na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe.
Podatnikowi zatem przy wykupie przedmiotowego samochodu od Towarzystwa Lesingowego przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu nabycia tego samochodu (dopuszczalna ładowność 550 kg, ilość miejsc - 5) i prawo to, zgodnie z oświadczeniem Podatnika, zostało przez niego zrealizowane.
Ponieważ pytanie Podatnika dotyczy sprzedaży przedmiotowego samochodu po wykupie od leasingodawcy należy rozważyć, czy w tym przypadku będzie miał zastosowanie przepis § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Należy tutaj zauważyć, że przy zastosowaniu tego zwolnienia bez znaczenia pozostaje to, czy dany samochód jest samochodem osobowym czy innym pojazdem samochodowym (np. samochodem ciężarowym o przeznaczeniu uniwersalnym). Istotny jest tylko fakt, że przy jego zakupie przysługiwało podatnikowi tylko częściowe prawo do odliczenia.
Art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy przez towary używane rozumie towary (z wyjątkiem gruntów), których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Z literalnego brzmienia przepisu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, iż podstawą do uznania towaru za używany jest sam fakt używania towaru przez pół roku, nie jest istotne natomiast, czy używający jest jego właścicielem. Przepis nie odwołuje się bowiem do żadnego tytułu prawnego stanowiącego podstawę używania danego towaru.
Mając na uwadze przywołane przepisy oraz wliczając w przedmiotowym przypadku do okresu użytkowania ponad 2 - letni okres używania tego pojazdu w ramach umowy leasingu, przy sprzedaży przedmiotowego samochodu będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe z podatku VAT uregulowane w powoływanym § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.
W związku z powyższym prawidłowe jest stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia
25 marca 2005r. oraz jego uzupełnieniu z dnia 5 maja 2005r. Zatem należało orzec jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia (art. 14a § 2 cyt. Ordynacji podatkowej).
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cyt. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w trybie art. 14b § 5 Ordynacji.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14 § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 cyt. Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który
wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.