Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 6, § 23, § 24, § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm. ), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 5.05.2005 r., (data wpływu do Urzędu Skarbowego 6.05.2005 r.), znak RBS /22/05, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego ? postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione we wniosku za prawidłowe.
Wnioskiem, z dnia 5.05.2005 r., znak RBS/22/05, Gmina T. zwróciła się do tut. organu podatkowego z zapytaniem: czy realizując inwestycję pn. ?Kanalizacaja sanitarna z przyłączami dla miejscowości H. etap II? z dofinansowaniem z programu SAPARD, którą przekaże nieodpłatnie na rzecz spółki z o.o., (która jest jednoosobową Spółką Gminy powołaną do obsługi wodociągów i kanalizacji, w której 100% udziałów posiada Gmina T.) w ramach czynności nie opodatkowanej - ma możliwość odzyskania i zwrotu podatku VAT?
Zdaniem wnioskodawcy Gminie T. w związku z dokonaniem zakupów w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ powyższe czynności nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem nieodpłatne użyczenie i przekazanie do eksploatacji ww. inwestycji przez Gminę nie stanowi czynności opodatkowanej, która została wymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza co następuje:
Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest fundamentalną zasadą konstrukcji VAT, która opiera się na zasadzie potrącalności podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu, a każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa. Należy jednak podkreślić, iż podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustaleniu swojego zobowiązania podatkowego, lecz nie stanowi to jego obowiązku.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści tego przepisu wynika, iż:
- - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwanego również prawem do odliczenia podatku naliczonego,
przysługuje jedynie podatnikowi,
- - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z którego może skorzystać lub nie,
- - prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie ?w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Mając na uwadze przedstawiony przez Jednostkę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Określając tę zasadę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ustawodawca wskazał, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane VAT, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT tj. :
- - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- - eksport towarów,
- - import towarów,
- - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przedstawiona zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakim dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Odliczenie to odbywa się wówczas w określonej przepisami prawa proporcji.
Mając powyższe na uwadze, tut. Organ podatkowy poddał analizie stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika zgodnie z którym, Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. ?Kanalizacja sanitarna z przyłączami dla miejscowości H. II etap?. Po zakończeniu inwestycji została ona przekazana do eksploatacji w formie nieodpłatnej umowy użyczenia na rzecz spółki z o.o., która jest jednoosobową Spółką Gminy powołaną do obsługi wodociągów i kanalizacji, w której 100% udziałów posiada Gmina, która będzie faktycznym wykonawcą usług komunalnych. W ocenie Podatnika przekazanie inwestycji nastąpiło w ramach czynności nie opodatkowanej. Jednostka w dniu 14.06.2004 r. podpisała z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie umowę na dofinansowanie przedmiotowej inwestycji w ramach programu SAPARD.
Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, a w szczególności fakt, iż Gmina jako inwestor nie będzie faktycznym wykonawcą usług komunalnych, przekazanie inwestycji na rzecz spółki z o.o. nastąpiło nieodpłatnie w ramach czynności, co podkreśla Jednostka, nie podlegającej opodatkowaniu, w ocenie tut. Organu, Podatnikowi nie przysługuje prawo do rozliczenia (odzyskania - zwrotu) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakupy dokonane w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z mającymi nastąpić w przyszłości czynnościami opodatkowanymi.
Tut. Organ podatkowy dokonał również analizy przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Mając na uwadze, iż przedmiotowa inwestycja została objęta programem SAPARD, na podstawie umowy zawartej w dniu 14.06.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, w ocenie tut. Organu podatkowego Podatnikowi nie przysługuje prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawcę przedmiotowej inwestycji, na podstawie powołanego powyżej przepisów rozporządzenia. Na marginesie tut. organ podatkowy podziela pogląd Jednostki, iż na podstawie ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) Gmina nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów, w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 6, powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Reasumując, Gminie realizującej zadanie inwestycyjne pod nazwą ?Kanalizacja sanitarna z przyłączami dla miejscowości H. etap II?, objętą programem SAPARD, na podstawie umowy zawartej z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, nie przysługuje prawo do rozliczenia (odzyskania) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług i jej aktów wykonawczych - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawcę przedmiotowej inwestycji.