Decyzja - Interpretacja - PI/005-61/05/Z/09

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.10.2005, sygn. PI/005-61/05/Z/09, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PP/443-44/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa

(tekst jednolity Dz. U nr 8, poz. 60 z 2005r.),

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem datowanym dnia 16 lipca 2005r.(data wpływu do Urzędu Skarbowego w Wejherowie 27.07.2005r.) przez Podatnika na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie znak PP/443-44/05 z dnia 18 lipca 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług na dostawę samochodu osobowego dla jednostki straży pożarnej przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej

odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 29 kwietnia 2005r. uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2005r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług na dostawę samochodu osobowego dla jednostki straży pożarnej przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej.

Wnioskujący przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik (dealer samochodowy) dokonuje dostawy samochodu osobowego marki "Skoda" z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Nabywcą przedmiotowego samochodu osobowego jest jednostka straży pożarnej. Na zlecenie nabywcy, przed dokonaniem transakcji Podatnik dostosowuje przedmiotowy samochód osobowy na potrzeby straży pożarnej, wykonując:

  • montaż belki sygnalizacyjnej na dachu pojazdu;
  • montaż dwóch lamp sygnalizacyjnych (niebieskich);
  • oznakowanie paskiem z folii odblaskowej w kolorze czerwonym o szerokości 15 cm wokół pojazdu,
  • umieszczenie napisu "STRAŻ" po obydwu stronach pojazdu;
  • montaż radiostacji oraz anteny

Wnioskujący przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym przedmiotowy samochód spełnia wszystkie warunki techniczne kwalifikujące go jako "Pożarniczy Samochód Rozpoznawczy", tym samym wyczerpuje on przesłanki zawarte w poz. 129 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego przy dostawie powyższego samochodu osobowego zasadnym jest zdaniem Podatnika zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie postanowieniem znak PP/443-44/05 z dnia 18 lipca 2005r. wskazał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku Podatnika - jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie powołując się na Załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.), w którym pod pozycją nr 129 wymieniono jako korzystający z preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej sprzęt przewozowo - samochodowy:

m.in. - pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej uznał, iż zastosowanie preferencyjnej 7% stawki podatku VAT możliwe jest jedynie w przypadku dostawy na rzecz jednostki straży pożarnej sprzętu specjalistycznego lub należącego do kategorii pojazdów wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie, Podatnik pismem datowanym dnia 16 lipca 2005r. (wpływ do Urzędu Skarbowego w Wejherowie 27.07.2005r.) złożył zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku wnosząc o zgodną z przepisami prawa interpretację przepisów dotyczących zastosowania obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług na dostawę samochodu osobowego przystosowanego na potrzeby jednostki straży pożarnej.

Zdaniem Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym ma on możliwość do zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług. W ocenie Podatnika samochody, dostarczane na rzecz jednostki straży pożarnej wypełniają dyspozycje co do warunków jakie muszą zostać spełnione do uznania samochodu jako pojazd rozpoznawczy korzystający z obniżonej stawki podatku od towarów i usług na jego dostawę dla jednostek straży pożarnej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczonych usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w cytowanej ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %.

Na podstawie art. 41 ust 2 w/w ustawy dla towarów i usług wyszczególnionych w załączniku Nr 3 do ustawy stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7 %.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek straży pożarnej , przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - art. 41 ust. 10 w/w ustawy o VAT.

Pod poz. 129 w/w załącznika ustawodawca wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej obejmujące m. in. sprzęt przewozowo-samochodowy:

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Zgodnie z art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr z 2003r. nr 58, poz. 515 ze zm.) przez "pojazd specjalny" należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, że zastosowanie 7 % stawki podatku od towarów i usług w przypadku dostawy na rzecz straży pożarnej sprzętu przewozowo -samochodowego możliwe jest w przypadku, gdy w/w pojazdy należą do kategorii:

  1. pożarniczych samochodów specjalnych lub specjalistycznych (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, dźwigi podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz
  2. fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów straży pożarnej.

Natomiast w przedstawionym stanie faktycznym Podatnik (dealer samochodów) zamierza przystosować do potrzeb jednostki straży pożarnej sprzedawany samochód osobowy marki "Skoda". W tym celu przed dokonaniem transakcji samochód osobowy zostanie wyposażony w dodatkową (demontowaną) sygnalizację dźwiękową i świetlną, na karoserię samochodu zostanie naniesiona folia z napisem "STRAŻ", oraz zostanie zamontowana radiostacja i antena do celów łączności.

Jednakże sam fakt dostosowania samochodu osobowego do wymagań kontrahenta nie powoduje zmiany jego kwalifikacji jako samochodu specjalistycznego czy też specjalnego bowiem, jak wykazano powyżej do zakwalifikowania pojazdu jako pojazdu specjalnego niezbędne jest dostosowanie nadwozia do wykonywania specjalnej funkcji.

Dostawy przedmiotowego samochodu osobowego marki "Skoda" nie można także uznać za dostawę samochodu specjalistycznego.

W przedstawionym stanie faktycznym dealer samochodowy dokonuje zatem dostawy pojazdu nie będącego pojazdem specjalnym czy specjalistycznym.

Wobec powyższego nieuzasadniony jest zarzut zawarty w zażaleniu dotyczący nieprawidłowej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczącego zakwalifikowania przedmiotowego samochodu osobowego przeznaczonego dla jednostek straży pożarnej na cele ochrony przeciwpożarowej jako samochodu specjalistycznego. Bowiem jak wskazano powyżej Podatnik dokonuje dostawy samochodu osobowego dostosowanego do potrzeb jednostki straży pożarnej, nie zaś pojazdu specjalistycznego wymienionego w załączniku nr 3 do cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż Podatnik dokonując dostawy samochodu osobowego marki "Skoda" przystosowanego zgodnie z zaleceniami kontrahenta dla potrzeb jednostki straży pożarnej nie może zastosować obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług, bowiem ze stawki tej korzystać może jedynie dostawa pojazdów należących do kategorii pożarniczych samochodów specjalnych lub specjalistycznych (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, dźwigi podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów straży pożarnej.

Izba Skarbowa w Gdańsku