Ze złożonego w dn. 27 kwietnia 2005r. zapytania wynika iż przedmiotem działalności podatnika jest dostawa wraz z montażem elementów dla budownictwa m... - Interpretacja - 1414/PP/PO/443-13/05/RN

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2005, sygn. 1414/PP/PO/443-13/05/RN, Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze złożonego w dn. 27 kwietnia 2005r. zapytania wynika iż przedmiotem działalności podatnika jest dostawa wraz z montażem elementów dla budownictwa mieszkaniowego (okna, drzwi, żaluzje, rolety itp.), których nie jest producentem.

Wnioskodawca sformułował następnie pytanie czy do usługi montażu wymienionych elementów można zastosować jednolitą stawkę 7% zarówno dla materiałów jak i usługi montażu, czy należy wyodrębnić na fakturze usługę montażu i dostawę towarów?

Wnioskodawca przedstawił w tej kwestii swoje stanowisko, zgodnie z którym dostawa elementów do montażu jest opodatkowana stawką 22% natomiast usługa montażu tych elementów opodatkowany jest stawką VAT 7%.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), towary i usługi dla potrzeb ustawy klasyfikowane są na podstawie klasyfikacji statystycznych. Możliwość zaliczenia towaru do świadczonej usługi zależy od rodzaju czynności i etapu na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym jest związana klasyfikacja. W przypadku usługi montażu zakupionych przez usługobiorcę lub usługodawcę okien decydujące znaczenie będzie miała treść umowy zawartej przez strony. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane wówczas dla usługi montażu wraz z towarem ma zastosowanie stawka podatku właściwa dla usługi.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano- montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez takie robot - stosownie do art. 146 ust. 2 ustawy- rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego. Takie usługi będą zatem opodatkowane uprzywilejowaną stawką podatku, natomiast w sytuacji, gdy umowa oddzielnie określa dostawę towaru i usługę, prawidłowe jest zastosowanie właściwych stawek odrębnie dla towaru i usługi. Zauważyć należy, że podatnik jest obowiązany dokonywać prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym definiowaniem czynności.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) została wprowadzona zmiana przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2005r. Nr 17, poz. 150). Nowelizacja polega na dodaniu do - stanowiącego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%- załącznika nr 1 zmieniającego rozporządzenia poz. 19 o treści "Montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach, o których mowa w poz. 20 oraz w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy". Zmiana wchodzi w życie- stosownie do przepisu § 3 rozporządzenia z dnia 28 stycznia 2005r.- 15 lutego 2005r., zatem od tej daty również usługa montażu okien lub drzwi przez ich producenta w obiektach budownictwa mieszkaniowego podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku.

Jak wynika z powołanych przepisów decydujące znaczenie dla uznania usługi montażu zakupionych okien za opodatkowane stawką w wysokości 7% ma uznanie budynku, w którym ma być świadczona usługa za "obiekt budownictwa mieszkaniowego". Definicja tego pojęcia została zawarta w art. 2 pkt 12 zgodnie, z którą przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania- wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jak wynika z cytowanego przepisu dla uznania danego budynku za obiekt budownictwa mieszkaniowego konieczne jest uznanie, iż budynki są zaklasyfikowane do jednej z wymienionych grup PKOB.

W związku z powyższym, postanowiono jak na wstępie.
Tutejszy organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja ma zastosowanie wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i została wydana według stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia tego stanu.

Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim