Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wnioskiem Urzędu Gminy .............. dnia 21 stycznia 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2005 r. - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach informuje, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem nr .........
z dnia 21-01-2005 r. Urząd Gminy w ............ zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Gmina ........... realizuje zadanie inwestycji komunalnych polegające na budowie sieci wodociągowej wraz z przyłączami. Inwestycja ta jest finansowana ze środków własnych gminy, pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz z wpłat mieszkańców.Z każdym mieszkańcem została zawarta umowa, w której Gmina zobowiązała się przyłączyć domostwo do sieci wodociągowej w określonym terminie. Mieszkaniec, natomiast zobowiązał się wnieść wpłatę na poczet realizacji inwestycji.
Pytanie brzmi: Czy wpłaty mieszkańców na budowę przedmiotowej sieci wodociągowej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Zdaniem pytającego przedmiotowe wpłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie mają
charakteru odpłatnego świadczenia usług, stanowią jedynie zwrot części kosztów inwestycji.
W piśmie z dnia 08-03-2005 uzupełniającym wniosek wyjaśniono, że wpłaty mieszkańców nie będą miały wpływu na cenę dostarczanej w przyszłości wody z wodociągu, gdyż przy ustalaniu ceny za 1 m3 stosowane są inne kryteria - tj. koszty bieżące eksploatacji wybudowanych już hydroforni z doliczeniem podatku VAT.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót (...).
Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub
świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie - tego rodzaju dopłata stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dopłat do podstawy opodatkowania, jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Jeżeli dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, wówczas takie dopłaty nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług..
Zatem dla określenia, czy dane dopłaty są czy też nie są opodatkowane - istotne są szczegółowe warunki ustalania przedmiotowych dopłat.
- Po przeanalizowaniu
przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach wyjaśnia:
W przedmiotowej sprawie należy ustalić czy wpłaty mieszkańców będą mieć wpływ na cenę za dostawę wody z sieci wodociągowej.
Z wyjaśnień złożonych przez pytającego wynika, że wpłaty mieszkańców nie będą miały wpływu na wysokość ceny za dostarczaną wodę. Nie będą również rekompensowane dostawą wody w określonym czasie po obniżonych cenach. Opłaty wnoszone przez mieszkańców na rzecz budowy wodociągu są zaliczone na poczet opłaty adiacenckiej, co wynika z Uchwały Rady Gminy w sprawie ustalania zasad realizacji budowy wodociągu. .
W związku z powyższym dokonane wpłaty mieszkańców na poczet inwestycji budowy wodociągu nie podlegają opodatkowaniu, a zatem stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie, na podstawie art. 236 § 1 i 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, w terminie 7 dni od doręczenia postępowania do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).