Spółka wyjaśniła, iż dokonuje cesji należności własnych przysługujących jej od placówek służby zdrowia, na rzecz podmiotów zajmujących się skupem teg... - Interpretacja - 1471/NUR2/443-680/04/UD

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.02.2005, sygn. 1471/NUR2/443-680/04/UD, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka wyjaśniła, iż dokonuje cesji należności własnych przysługujących jej od placówek służby zdrowia, na rzecz podmiotów zajmujących się skupem tego rodzaju wierzytelności. Podatnik zwrócił się z pytaniami:

  • czy cesja wierzytelności własnych jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?
  • jaka jest podstawa opodatkowania ww czynności i jaką stawkę należy zastosować przy ich opodatkowaniu?
  • czy czynności tego rodzaju należy uwzględniać przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy?

Zgodnie z art. 509 § 1 i §2 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.) wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią <...>, wraz z którą przechodzą na nabywcę wszelkie związane z nią prawa, w szczególności roszczenie o zaległe odsetki. Prawne konsekwencje przelewu wierzytelności polegają więc na tym, że prawa przysługujące zbywającemu przechodzą na nabywcę wierzytelności.

W art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54. poz. 535) ustawodawca określił, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wyjaśniono dalej w art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle powołanych przepisów cesja wierzytelności jest świadczeniem usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót (...), obrotem zaś jest kwota należna sprzedawcy pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zapis ten oznacza, iż podstawą opodatkowania jest kwota jaką Podatnik każdorazowo uzyska z tytułu cesji wierzytelności. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Jednocześnie w poz. 3 załącznika nr 4 wymieniono usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem:

  • działalności lombardów, z wyłączeniem usług świadczonych przez banki,
  • usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  • usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  • usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładów ubezpieczeń,
  • usług ściągania długów oraz faktoringu,
  • usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, w wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12,
  • usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub w związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12,
  • transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  • transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zatem w przypadku zakwalifikowania cesji wierzytelności do usług pośrednictwa finansowego wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sekcja J symbole 65 do 67, które nie zostały wyłączone ze zwolnienia z opodatkowania usługi te będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zwraca jednak uwagę, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 05.11.2002r. w sprawie trybu wydawania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 12, poz. 87) organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikacji produktów (wyrobów i usług). Zasadą jest, że odpowiedzialnym za zaliczenie produktu do odpowiedniego grupowania statystycznego jest producent towaru lub świadczący usługę. W przypadku trudności w ustaleniu grupowania Podatnik może zwrócić się z prośbą o wydanie opinii klasyfikacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (adres: 93-176 Łódź, ul. Suwalska 29).

Dopiero po uzyskaniu opinii klasyfikacyjnej dot. przedmiotowej usługi możliwe będzie jednoznaczne rozstrzygnięcie, czy została ona wymieniona w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie pewne stwierdzenie czy podlega ona zwolnieniu od podatku

Zgodnie z art. 90 ust. 1 podatnik jest zobowiązany do odrębnego ewidencjonowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego. Jeżeli jednak wyodrębnienie tych kwot nie jest możliwe może on, zgodnie z ust. 2 cyt. przepisu pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką cześć podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo to przysługuje. Ustalając tę proporcję nie uwzględnia się czynności wymienionych w ust. 5 i 6, tj. obrotu z tytułu:

  • dostawy towarów, zaliczanych na podstawie przepisów o podatku dochodowym do podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, używanych na potrzeby działalności podatnika,
  • transakcji dotyczących nieruchomości oraz usług wymienionych w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy w zakresie, w jakim czynności te są wykorzystywane sporadycznie.

W związku z powyższym, o ile cesja nieruchomości jest zaliczana do usług finansowych wymienionych w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, obrotu z tego tytułu nie uwzględnia się przy obliczaniu proporcji jedynie w sytuacji, gdy nie jest ona częstym zdarzeniem.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie