Temat interpretacji
W dniu 05.01.2005 r. Gmina L. zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 13.01.2005 r.
Gmina zwracając się z zapytaniem czy nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług będzie miała prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, przedstawiła następujący stan faktyczny:
- Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT
- Umowa o środki z programu SAPARD pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą zawarta została w dniu 24.06.2004 r.
- Inwestycja zrealizowana została w okresie od 01.07.2004 r. do 29.10.2004 r. a wykonawca wystawił fakturę na Gminę w dniu 29.10.2004 r.
- Wytworzony majątek przyjęty został w dniu 02.11.2004 r. i Gmina przekazała nieodpłatnie jego użytkowanie Zakładowi Usług Komunalnych i Mieszkaniowych - jednostce pomocniczej Gminy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podtaku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54, poz. 535) tylko w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu a poniesione wydatki nie będą miały związku z przychodami Gminy.
Gmina L. nie będzie więc miała prawa do obniżenia podatku należnego bądź zwrotu różnicy podatku, nie może również zaliczyć podatku VAT, który nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 wyżej cytowanej ustawy interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla Gminy, wiąże natomiast wlaściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stosownie do art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.