Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 , § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko Pana X, reprezentowanego przez Panią Y - przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2005 r., który wpłynął w dniu 01.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
W dniu 01.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z wniosku tego wynika, że Podatnik dokonuje zakupu towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia. Dostawcy z UE przyznają Podatnikowi premie pieniężne w postaci bonusów za to, że w ciągu np. ostatniego roku, nabył dużą ilość ich wyrobów. Podatnik otrzymuje od takich dostawców pisemne noty. Podatnik podał, że otrzymane premie pieniężne nie obniżają cen zakupu towarów i nie są związane z konkretnymi dostawami. Poza tym Podatnik wyjaśnił, że rozliczenie not następuje poprzez pomniejszenie kolejnej zapłaty z danym dostawcą.
Według Podatnika w przedmiotowej sprawie premia pieniężna przyznana przez dostawcę z UE nie rodzi żadnej konsekwencji w podatku VAT. Zdaniem Podatnika jego stanowisko wynika bezpośrdnio z art. 31 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz przepisów prawa podatkowego, odnoszących się do tego stanu, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).
W przypadku opisanym we wniosku Podatnik nabył określoną ilość towaru, w zamian za co dostawca wypłacił mu premię. Wobec powyższego czynność taka mieści się w pojęciu "usługa" w rozumienu cyt. wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i jako taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Premia pieniężna stanowiąca świadczenie nie związane z konkretną transakcją, a przyznawana za spełnienie określonych warunków, np. za osiągnięcie określonego pułapu obrotów w pewnym okresie czasu jest instytucją odrębną od rabatu i innych środków, o których mowa w powołanym przez Podatnika, art. 31 Ustawy.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.