Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137,... - Interpretacja - US.443/IC/1/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.01.2005, sygn. US.443/IC/1/2005, Urząd Skarbowy w Łańcucie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Gminę z dnia 18.01.2005 r. nr 5541/SAPARD/1/3/05 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Gmina w dniu 19.01.2005 r. złożyła do tutejszego organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następującej kwestii:

Gmina w okresie od 01.07.2004 r. do 30.11.2004 r. była inwestorem w ramach projektu współfinansowanego ze środków Programu SAPARD na podstawie umowy zawartej z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Nr 21211/743-090010/03 z dnia 30.06.2004 r. zadania inwestycyjnego pod nazwą ?Garncarski szlak ? utworzenie ścieżki rowerowej po terenie dawnego ośrodka garncarskiego?. Zadanie zostało objęte następującym zakresem prac:

    1. roboty budowlane ? w ramach których wykonano:
    - wyznaczenie trasy po istniejących drogach,
    - oznakowanie szlaku,
    - wykonanie miejsc przystankowych na trasie,
    - wykonanie parkingu przy Zagrodzie Garncarskiej.
    2. usługi w zakresie przygotowania i wykonania materiałów promocyjno-informacyjnych.

Za ww. prace wykonawcy wystawili faktury z 22% stawką VAT, które Gmina zapłaciła ze środków własnych. Po zakończeniu inwestycji Gmina złożyła wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w celu uzyskania refundacji 50% kosztów kwalifikowanych. Warunkiem niezbędnym uznania lub nie podatku VAT za koszt kwalifikowany jest przedstawienie przez ww. Jednostkę opinii z Urzędu Skarbowego o możliwości lub jej braku odzyskania zapłaconego podatku VAT. Zdaniem Gminy nie będzie przysługiwało jej prawo do rozliczenia (odzyskania) na gruncie obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji. Zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu nie wystąpi żadna sprzedaż opodatkowana ani zwolniona. Nie pojawi się zatem podatek VAT należny od którego można by było odliczyć podatek naliczony, który wystąpił w momencie zakupu robót i usług przez Gminę. Realizacja powyższego zadania nie wiąże się z osiągnięciem żadnych przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie po zapoznaniu się z przedstawionym przez Gminę stanem faktycznym wyjaśnia:

Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest fundamentalną zasadą konstrukcji VAT, która opiera się na zasadzie potrącalności podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu, a każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa. Należy jednak podkreślić, iż podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustalaniu swojego zobowiązania podatkowego. Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Mając na uwadze przedstawiony przez Gminę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, tj.:

    - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
    - eksport towarów,
    - import towarów,
    - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
    - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zrealizowane przez Gminę zadanie inwestycyjne pod nazwą ?Garncarski szlak - utworzenie ścieżki rowerowej po terenie dawnego ośrodka garncarskiego?, nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi. Przy realizacji niniejszego zadania inwestycyjnego Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT. Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tutejszego organu podatkowego Gminie nie będzie przysługiwało prawo do rozliczenia (odzyskania) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji. Podatnikowi nie będzie również przysługiwało prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż umowa o częściową refundację wydatków dotyczących inwestycji prowadzonych przez Gminę ze środków programu ?SAPARD?, w zakresie zadania inwestycyjnego pod nazwą ?Garncarski szlak ? utworzenie ścieżki rowerowej po terenie dawnego ośrodka garncarskiego? zawarta została przez Gminę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 30.06.2004 r. Zgodnie z § 27a ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Z uwagi na fakt, iż umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację przedmiotowej inwestycji tj. umowa z dnia 30.06.2004 r. została zawarta po dniu 1.05.2004 r., Gminie nie przysługuje prawo do wystąpienia o zwrot podatku VAT na podstawie ww. przepisów.

Stanowisko tutejszego organu podatkowego w powyższej kwestii zgodne jest z wykładnią Ministra Finansów zawartą w piśmie z dnia 29.07.2004 r. znak BC2/033/JO/304/04.

Urząd Skarbowy w Łańcucie