Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia:uznać stanowisko Strony za prawidłowe.U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej przez siebie działalności Spółka zajmuje się dystrybucją produktów, które posiadają status wyrobów medycznych klasy I w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93 poz. 896). Są to:wielkoformatowe systemy obrazowania przeznaczone dla zdecentralizowanych zakładów diagnostycznych służące do drukowania na błonach obrazów wykorzystywanych w diagnostyce medycznej,wywoływarki służące do wywoływania obrazu na błonach medycznych i umożliwiające jednocześnie redukcje wykorzystywania odczynników chemicznych oraz srebra stosowanych w tym procesie, skanery obrazów,urządzenia do sczytywania danych demograficznych pacjentów z błon rentgenowskich,windy/uchwyty mechaniczne do kaset rentgenowskich,mieszalniki chemikaliów do wywoływarek rentgenowskich urządzenia do nanoszenia danych demograficznych pacjentów na błony rentgenowskie.W skład dystrybuowanych przez Spółkę wyrobów wchodzą również części, które pomimo, że same odrębnie nie są rejestrowane jako wyrób medyczny, stanowią niezbędne elementy składowe wyrobu. W/w części mogą być używane tylko w wyrobach dystrybuowanych przez Spółkę, w związku z czym niemożliwe jest ich zastosowania w wyrobach produkowanych przez inne firmy, a także w innego typu urządzeniach nieposiadających statusu wyrobów medycznych. W związku z tym Spółka zwróciła się o potwierdzenie prawidłowości stanowiska, zgodnie z którym sprzedaż w/w części podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku zgodnie z poz. 106 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod poz. 106 tego załącznika wymienione są, bez względu na klasyfikację PKWiU, wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70 - 109 "Towary związane z ochroną zdrowia"). Jak wynika z w/w przepisu, dla opodatkowania na jego podstawie dostawy stawką 7% rozstrzygające znaczenie ma uznanie towaru za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Jakkolwiek więc Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest uprawniony, ani też obowiązany do dokonywania oceny, czy dany towar spełnia warunki do uznania go za wyrób medyczny w rozumieniu w/w ustawy, wskazać należy, iż zgodnie z art. 3 ust.1 pkt 17 tej ustawy przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
- diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
- diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
- badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
- regulacji poczęć,
który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.
Jak wynika z cytowanych przepisów 7 % stawce podatku podlegają tylko te części, które można zakwalifikować jako wyposażenie wyrobu medycznego, czyli takie, które w specyfikacjach wyrobu w celu uzyskania atestu, czy też rejestracji, określone są jako przedmioty do łącznego stosowania z wyrobami umożliwiając używanie wyrobu zgodnie z jego przeznaczeniem. Dla innych części zamiennych, a zwłaszcza tych, dla których można stosować z powodzeniem w innych produktach (np. wyroby powszechnego użytku) - takich jak elementy i podzespoły - należy stosować właściwą dla nich stawkę podatkową.Skoro zatem, jak wynika z przedstawionego przez Stronę opisu, przedmiotowe części stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70 - 109 "Towary związane z ochroną zdrowia"), podlegają one na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%.