Na podstawie art. 14a par 1 i par 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 41 ust. 1 i art. 43 ust... - Interpretacja - U.S.V-443/33/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.08.2005, sygn. U.S.V-443/33/05, Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a par 1 i par 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 41 ust. 1 i art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.06.2005 r. (data wpływu 27.06.2005 r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez Pana w powyższym wniosku jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 21.06.2005 r. (data wpływu 27.06.2005 r.) zwrócił się Pan o wydanie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Wniosek dotyczy sprawy, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan na rzecz Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. usługi polegające na:

  • stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek Totalizatora Sportowego Sp. z o.o.
  • stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek ww. Spółki.

Z tytułu prowadzenia powyższej działalności otrzymuje Pan od Totalizatora Sportowego wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wartości dokonanej sprzedaży. Powyższym wnioskiem zwrócił się Pan z zapytaniem czy wykonywane przez Pana usługi agencyjne na rzecz Totalizatora Sportowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też są od tego podatku zwolnione. W złożonym wniosku podnosi Pan, iż ww. usługi klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.71. t.j. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów jako usługi rekreacyjne zawarte w branży 92 - usługi związane z rekreacją kulturą i sportem winny podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powołuje Pan przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.) zgodnie z którym w Pana ocenie zwalnia się z opodatkowania usługi wymienione w załączniku nr 4 do ww. ustawy, gdzie pod poz. 11 wymienione zostały usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem (PKWiU 92).

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko przedstawione przez Pana jest nieprawidłowe.

Stawka podstawowa podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust 1 ww. ustawy, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art 119 ust. 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 oraz art. 129 ust. 1. Ustawodawca przewiduje również pewne zwolnienia od podatku, o których mowa między innymi w art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Jednym z tych zwolnień objęte są usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 11 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92 związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

  • usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  • usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  • usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  • wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  • wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  • usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
  • wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  • działalności agencji informacyjnych,
  • usług wydawniczych,
  • usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

Zastosowanie ww. zwolnienia wymaga uwzględnienia przewidzianych w tej pozycji wyłączeń i objaśnień. Zgodnie z objaśnieniem zamieszczonym pod ww. załącznikiem zwolnienie o którym mowa powyżej dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego z tytułu prowadzonej działalności otrzymuje Pan od Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wysokości osiągniętej sprzedaży ze świadczonych usług. W związku z powyższym świadczone przez Pana usługi na rzecz Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. polegające na stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. oraz stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek ww. Spółki, za które pobierana jest prowizja, stanowiąca dla Pana zysk nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ma mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług wg stawki 22%.

Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji. Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku przez podatnika i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów prawnych. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu