Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Zakładu Gospodarki Komunalnej z dnia 24 maja 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W piśmie złożonym w dniu 25 maja 2005 r. Zakład Gospodarki Komunalnej informuje, iż przedmiotem jego działalności są m. in. usługi zarządzania siecią wodociągową oraz siecią kanalizacyjno-sanitarną i oczyszczalnią ścieków jak również wykonywanie innych zadań zleconych, świadczone na rzecz Gminy X. W ramach zadań zleconych przez Gminę Strona wymienia wykonywanie przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych (PKWiU 45.33.20), po wykonaniu których Zakład wystawia Gminie X fakturę VAT (stosując zwolnienie z VAT). Ponadto Strona prosi o sprecyzowanie, czy faktury VAT powinny być wystawiane na Gminę X czy na Urząd Gminy X.
Strona stoi na stanowisku, iż świadczone przez nią usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a faktury winny być wystawiane na Urząd Gminy X.
Uwzględniając przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz przepisy prawa podatkowego, stwierdza się, co następuje:
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną na mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 1, 2, 3 ust. 1). Organem wykonawczym Gminy w myśl postanowień zawartych w art. 26 ust. 1 cytowanej ustawy jest Wójt, który wykonuje zadania zgodnie z art. 33 ust. 1 ww. ustawy, przy pracy Urzędu Gminy, który jest jednostką budżetową w myśl art. 18 ustawy o finansach publicznych. Zakres działania i zadania gminy określa cytowana powyżej ustawa o samorządzie gminnym. Do zadań wymienionych w niniejszej ustawie między innymi należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie przewidzianym w art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Gmina utworzyła Zakład Gospodarki Komunalnej, któremu powierzyła realizację zadań własnych w zakresie m. in. zaopatrzenia zbiorowego w wodę oraz gospodarki ściekowej. We wniosku z dnia 24 maja 2005 r. Zakład Gospodarki Komunalnej informuje, iż jest jednostką budżetową, utworzoną w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy X w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej i działającą na podstawie:
1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
2. ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej,
3. ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
4. ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
5. statutu.
W art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) postanowiono, że nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Pod pojęciem "organy władzy publicznej" rozumie się zarówno organy państwowe jak i organy samorządu terytorialnego, których działania mają również charakter publiczny. Zatem za organ władzy publicznej w ramach samorządu terytorialnego uznać należy organy stanowiące i wykonawcze jednostek tego samorządu tzn. gminy, powiaty i samorządy województwa. Natomiast do "urzędów obsługujących te organy" należy zaliczyć wszelkie jednostki organizacyjne, zajmujące się tymi zadaniami. Organy władzy publicznej lub urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku VAT występować mogą w dwoistym charakterze:
podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania, w oparciu o reżim publicznoprawny, nałożone na nich przepisami prawa, oraz
podatników VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, a więcw ramach reżimu prywatnoprawnego.
Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich odpłatne dostawy i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem lub są od tego podatku zwolnione.
Gmina X za pośrednictwem Zakładu Gospodarki Komunalnej realizuje zadania nałożone wymienionymi powyżej przepisami prawa. Usługi w zakresie rozprowadzania wody i gospodarki ściekami prowadzone są przez Gminę na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż Gminy i Zakładu Gospodarki Komunalnej w ramach ww. czynności nie dotyczy wyłączenie określone w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Usługi świadczone między gospodarstwami pomocniczymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi nie zostały wymienione w przepisach ustawy jako usługi objęte obniżoną stawką VAT lub zwolnieniem przedmiotowym. Usługi te nic zostały zwolnione też w rozporządzeniu z dnia 27.04,2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970). Dopiero w § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145 poz. 1541) dodany został w § 8 ust. 1 pkt 14, na mocy którego zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w pozycji 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
Zgodnie z treścią § 3 ww. rozporządzenia z dnia 23.06.2004 r. powołany przepis wchodzi w życie z dniem 25.06.2004 r. W okresie od l maja do 24 czerwca 2004r ww. usługi podlegały opodatkowaniu stawką 22%. Należy również podkreślić, iż z regulacji ww. przepisu wyłączono usługi w zakresie rozprowadzania wody PKWiU 41.00.2 - wymienione w pozycji 138 załącznika nr 3 do ustawy, usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne PKWiU 90.0 - wymienione w pozycji 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usługi komunikacji miejskiej. W zakresie wymienionych usług świadczenie podlega podatkowi od towarów i usług wg stawki 7%.
Tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż Gminy nie można traktować jak jednostki budżetowej, o której mowa w ww. § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.
Niezależnie od powyższego tut. Organ podatkowy informuje, iż aktualne jest stanowisko Ministerstwa Finansów w tej sprawie wyrażone w piśmie z dnia PP1-0602-10/OP/BM6-138/2005, w myśl którego gmina i urząd gminy winny stosować jednakowe oznaczenia NIP z uwagi na to, że samorządowe osoby prawne nie mają własnych struktur organizacyjnych a nałożone zadania realizują za pośrednictwem urzędu. Zgodnie z tym stanowiskiem jako prawidłową nazwę kontrahenta można podawać zarówno "Gmina X" jak i "Urząd Gminy X".
Świadczy to o przyjęciu stanowiska, iż osoba prawna (gmina) występuje w obrocie za pośrednictwem odpowiednich jednostek organizacyjnych należących do sektora finansów publicznych. Potwierdzeniem tej tezy jest przedłożona w dniu 08.07.2005 r. przez podatnika przykładowa faktura sprzedaży wraz z zamówieniem. Z ww. dokumentów wynika, iż zamawiającym (zlecającym) wykonanie przyłącza jest Urząd Gminy X.
W związku z powyższym zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia usługi świadczone przez Zakład Gospodarki Komunalnej na rzecz Urzędu Gminy, w tym wykonania przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych (PKWiU 45.33.20) podlegają zwolnieniu od podatku VAT.
W konsekwencji też za prawidłowe uznać należy wybawiane faktury sprzedaży na Urząd Gminy X.
Powyższa interpretacja:
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie zapośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od datydoręczenia niniejszego postanowienia.