Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami w ra... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.602.2017.2.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.02.2018, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.602.2017.2.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami w ramach realizacji projektu pn.: X.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2017 r. (data wpływu 7 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 30 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami w ramach realizacji projektu pn.: X jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami w ramach realizacji projektu pn.: X. Wniosek uzupełniono w dniu 30 stycznia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Instytucja jest wojewódzką samorządową instytucją kultury, samodzielną osobą prawną, nad którą nadzór sprawuje Zarząd Województwa. Instytucja posiada osobowość prawną i wpisana jest do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo.

Instytucja prowadzi działalność w dziedzinie kinematografii w zakresie wspierania produkcji i promocji filmu, upowszechniania kultury filmowej oraz ochrony filmowego dziedzictwa kulturalnego. Instytucja realizuje zadania w szczególności przez:

  1. promocję i upowszechnianie twórczości i kultury filmowej, szczególnie o tematyce regionalnej,
  2. gromadzenie, opracowywanie, konserwację i archiwizację filmów i materiałów filmowych, przede wszystkim związanych z regionem,
  3. popularyzację tradycji filmowej,
  4. dystrybucję i rozpowszechnianie filmów, a szczególnie filmów o walorach artystycznych,
  5. prowadzenie sieci kin artystycznych,
  6. produkcję filmów, zwłaszcza o tematyce regionalnej oraz wspieranie i inicjowanie produkcji filmowej,
  7. działalność w zakresie organizacji projektów kulturalnych i promocyjnych,
  8. prowadzenie działalności edukacyjnej,
  9. prowadzenie działalności wydawniczej,
  10. tworzenie dogodnych warunków do lokowania produkcji na terenie województwa dla producentów filmowych krajowych i zagranicznych.

Instytucja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego Instytucji.

W roku 2017 Instytucja podpisała z innymi samorządowymi instytucjami kultury umowę partnerską na rzecz realizacji Projektu pn.: X. W tym samym roku złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu. Projekt uzyskał akceptację i w najbliższym czasie zostanie podpisana umowa na jego realizację. Celem projektu A, Instytucji, B i C jest digitalizacja i udostępnienie zasobów kultury województwa w drodze ustanowienia kompleksowego systemu digitalizacji i prezentacji zbiorów.

W ramach projektu Instytucja jako partner dokona wydatków na następujące zadania:

Zadanie 1:

Zakup sprzętu na potrzeby digitalizacji zasobów filmowych.

Opis: Proces digitalizacji dotyczy cyfryzacji materiałów filmowych z nośników analogowych znajdujących się w zbiorach Filmoteki, będącej jedną z komórek Instytucji. Znaczna część kopii filmowych ma kilkanaście, czy kilkadziesiąt lat, większość jest w złym stanie uniemożliwiającym ich odczyt. Cały proces digitalizacji wymaga zakupu kosztownego sprzętu do jej przeprowadzenia.

Zadanie 2:

Utworzenie portalu w celu upublicznienia zdigitalizowanych materiałów filmowych.

Opis: Upowszechnienie zdigitalizowanych materiałów filmowych nastąpi poprzez internetowy portal zaprojektowany w ramach projektu.

Opracowanie portalu oferującego otwarty dostęp do zdigitalizowanych zbiorów filmowych jest warunkiem koniecznym dla upowszechnienia wiedzy o audiowizualnej przeszłości regionu. Utworzenie i udostępnienie bazy cyfrowej będzie możliwe przy użyciu oprogramowania do katalogowania zbiorów. Baza będzie udostępniana online.

Zdigitalizowane zbiory zostaną umieszczone na serwerach Partnera z możliwością bezpłatnego przeglądania przez wszystkich zainteresowanych odwiedzających portal.

Udostępnienie treści poprzez internetowy portal zapewni otwarty dostęp dla użytkowników bez ograniczeń terytorialnych, finansowych oraz barier związanych z niepełnosprawnością. Usługa zaprojektowania i wykonania portalu będzie zlecona zewnętrznemu wykonawcy.

Zadanie 3:

Adaptacja pomieszczeń na potrzeby prowadzenia procesu digitalizacji.

Opis: W ramach realizowanych przez Partnera zadań na potrzeby procesu digitalizacji muszą zostać adaptowane pracownie w budynku D, gdzie siedzibę ma również Filmoteka. Pomieszczenia muszą zostać dostosowane do potrzeb przedsięwzięcia, z uwagi na wymogi co do odpowiedniej temperatury i wilgotności pozwalające na bezpieczne przechowywanie i digitalizację zasobów filmowych. Stąd niezbędne jest usunięcie przyczyn zawilgocenia oraz doposażenie w urządzenia klimatyzacyjne.

Zadanie 4:

Nadzór inwestorski oraz usługi eksperckie.

Opis: W zakresie kadrowym, specyfika projektu wymaga wsparcia personelu Partnera o:

  • udział osobowy w procedurach zamówień publicznych dot. digitalizacji zasobów,
  • udział osobowy w procedurach zamówień publicznych dot. robót budowlanych.

Zadanie 5:

Zatrudnienie personelu na potrzeby procesu digitalizacji.

Opis: Proces cyfryzacji analogowych taśm filmowych jest czasochłonny, w zależności od stopnia zniszczenia taśm może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy.

Zadanie to wymaga zaangażowania nie tylko sprzętu, ale także doświadczonej w obsłudze sprzętu kinotechnicznego kadry. Odzyskiwanie i cyfryzacja taśm analogowych to wąska specjalizacja, przez co wymaga zatrudnienia doświadczonych specjalistów z branży. Proces digitalizacji będzie realizowany przez trzyosobowy zespół specjalistów, zatrudnionych przez Partnera.

Efektem finalnym projektu będzie bezpłatne udostępnienie na stworzonym do tego celu portalu, zdigitalizowanych zasobów filmowych Filmoteki. Projekt nie przewiduje uzyskiwania z niego przychodów.

Pismem z dnia 23 stycznia 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Wydatki na zakup towarów i usług, poniesione na opisane we wniosku zadania w ramach przedmiotowego projektu, nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji projektu Instytucja nie przewiduje uzyskania z jego realizacji jakichkolwiek przychodów. Nie planuje się wykorzystania sprzętu do działalności innej niż realizacja projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu Instytucji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą generowały dla Partnera obrotu opodatkowanego podatkiem VAT). Towary i usługi nabywane na potrzeby przedsięwzięcia pozostają bez związku z wykonywanymi przez Partnera czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny. W związku z powyższym nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z treści wskazanych wyżej przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Instytucja jest wojewódzką samorządową instytucją kultury, samodzielną osobą prawną, nad którą nadzór sprawuje Zarząd Województwa. Instytucja posiada osobowość prawną i wpisana jest do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Instytucja prowadzi działalność w dziedzinie kinematografii w zakresie wspierania produkcji i promocji filmu, upowszechniania kultury filmowej oraz ochrony filmowego dziedzictwa kulturalnego.

Instytucja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego Instytucji.

W roku 2017 Instytucja podpisała z innymi samorządowymi instytucjami kultury umowę partnerską na rzecz realizacji Projektu pn.: X. Celem projektu A, Instytucji, B i C jest digitalizacja i udostępnienie zasobów kultury województwa w drodze ustanowienia kompleksowego systemu digitalizacji i prezentacji zbiorów.

W ramach projektu Instytucja jako partner dokona wydatków na następujące zadania:

Zadanie 1: Zakup sprzętu na potrzeby digitalizacji zasobów filmowych. Zadanie 2: Utworzenie portalu w celu upublicznienia zdigitalizowanych materiałów filmowych. Zadanie 3: Adaptacja pomieszczeń na potrzeby prowadzenia procesu digitalizacji. Zadanie 4: Nadzór inwestorski oraz usługi eksperckie. Zadanie 5: Zatrudnienie personelu na potrzeby procesu digitalizacji.

Efektem finalnym projektu będzie bezpłatne udostępnienie na stworzonym do tego celu portalu, zdigitalizowanych zasobów filmowych Filmoteki. Projekt nie przewiduje uzyskiwania z niego przychodów.

Wydatki na zakup towarów i usług, poniesione na opisane we wniosku zadania w ramach przedmiotowego projektu, nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji projektu Instytucja nie przewiduje uzyskania z jego realizacji jakichkolwiek przychodów. Nie planuje się wykorzystania sprzętu do działalności innej niż realizacja projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu, Instytucji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż pomimo tego, że Instytucja jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, to nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Jak wskazał Wnioskodawca: Wydatki na zakup towarów i usług, poniesione na opisane we wniosku zadania w ramach przedmiotowego projektu, nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji projektu Instytucja nie przewiduje uzyskania z jego realizacji jakichkolwiek przychodów. Nie planuje się wykorzystania sprzętu do działalności innej niż realizacja projektu. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu pn.: X, Instytucji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej