Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 17.08.2004 r. znak L. dz. 169/2004 uprzejmie informuję:
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. W związku z
powyższym odliczenie podatku naliczonego nie jest możliwe w odniesieniu do paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru określonego w art. 86 ust. 3 w/w ustawy tj: DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n- oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.
Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3 określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zadaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3
Ze złożonego
pisma wynika, iż Strona w prowadzonej działalności gospodarczej użytkuje samochody ciężarowe specjalizowane Jelcz i Liaz. Samochody te wyprodukowane zostały w latach 1983 i 1989. Nie posiadają one świadectw homologacji ani decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa, jednak są to niewątpliwie samochody ciężarowe o ładowności odpowiednio 7500 kg i 9300 kg.
Z cytowanych wyżej przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem danego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem. W przypadku samochodów wyprodukowanych w okresie, gdy świadectwa homologacji nie były wydawane dane na potrzeby w/w art. 86 ust. 3 należy określić na podstawie wyciągu ze świadectwa dopuszczalności typu,
będącym wcześniejszym odpowiednikiem świadectwa homologacji.
Ponadto nadmienia się, że dokumenty te przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego te dokumenty zostały wydane, tak więc podatnik ma możliwość uzyskania informacji i sprawdzenia czy posiadany pojazd ma dopuszczalną ładowność obliczoną wg wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 w/w ustawy o VAT, a w związku z tym ustalenia czy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup paliwa.
Biorąc powyższe pod uwagę jeżeli ze stosownych dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym obowiązujących w dacie dopuszczenia do ruchu w/w pojazdów wynika, że są to samochody z istoty swojej ciężarowe tzn. jeżeli z ich konstrukcji wynika, że są przeznaczone wyłącznie do przewozu towarów, podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliw silnikowych.