Temat interpretacji
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych. W ustawie z dnia 11 marca 2004 roku nie zdefiniowano pojęcia wartości niematerialnych i prawnych. Natomiast powyższe pojęcie definiują: ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w art. 22b i 22c oraz art. 16b i 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Należy więc przyjąć, iż w świetle przepisów prawa podatkowego prawo wieczystego użytkowania gruntów zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych. Oznacza to, iż odpłatne przeniesienie przez podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prawa wieczystego użytkowania gruntu stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu będącego gruntem budowlanym lub gruntem przeznaczonym pod zabudowę podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22%. W przypadku jednak, gdy przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu związane jest z dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, a dostawa tych budynków lub budowli podlegała by opodatkowaniu stawką w wysokości 7% (obiekty budownictwa mieszkaniowego), to zgodnie z § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), przeniesienie prawa wieczystego użytkowania będzie opodatkowane stawką w wysokości 7%. Ponadto zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 maja 2004 roku, na gruncie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), przeniesienie prawa wieczystego użytkowania nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż w kwietniu przy zawarciu umowy przedwstępnej otrzymał zaliczkę na poczet przeniesienia prawa użytkowania wieczystego, które nastąpi po dniu 1 maja 2004 roku. Otrzymana w kwietniu przez Podatnika zaliczka na poczet przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nie spowodowała powstania obowiązku podatkowego. Natomiast zawarcie umowy przyrzeczonej i przeniesienie prawa wieczystego użytkowania po 1 maja będzie stanowić usługę i zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, zrodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, z chwilą wykonania tej usługi tj. zawarcia umowy przyrzeczonej. Zdaniem tut. organu zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego jak i powstanie obowiązku podatkowego będzie miało miejsce pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, w związku z czym zasady określone przepisami tej ustawy znajdują zastosowanie do opodatkowania tej czynności. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W świetle powyższych przepisów oraz w związku z brakiem w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku przepisów przejściowych dotyczących przedmiotowego zagadnienia, tut. organ nie może potwierdzić prawidłowości stanowiska Podatnika przedstawionego w piśmie z dnia 14 maja 2004 roku bez znaku. Zdaniem tut. organu w przypadku przeniesienia prawa wieczystego użytkowania po 1 maja 2004 roku jako podstawę opodatkowania należy przyjąć całą kwotę do jakiej zapłacenia zobowiązany jest nabywca, w tym kwotę uiszczonej w kwietniu zaliczki.