Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 ... - Interpretacja - IS.II/1-0050/133/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 12.10.2004, sygn. IS.II/1-0050/133/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje zmiany informacji udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli w piśmie z dnia 21.07.2004 r. (znak: US.III-443/26/2004) na zapytanie z dnia 26.05.2004 r., gdyż jest ona nieprawidłowa:

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 26.05.2004 r. wynika, iż jest pan posiadaczem użytkowanego w działalności gospodarczej samochodu ciężarowego marki "Ford" Transit o ładowności 900 kg oraz liczbie miejsc 3; na samochód ten nie posiada pan wyciągu ze świadectwa homologacji. Wobec powyższego zwraca się pan z zapytaniem: czy dokonując zakupu paliwa oraz remontów samochodu będzie posiadał prawo do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy. Jak natomiast stanowi art. 86 ust. 5 cyt. ustawy, dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) powinna wynikać z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w ww. dokumentach nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się za samochody osobowe. Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika ww. dokumentów wynikający z obiektywnej niemożności ich uzyskania skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy lub inny określony w art. 86 ust. 3 i 5, co jednocześnie uniemożliwi odliczenie podatku naliczonego, o którym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona wzorem podanym w art. 86 ust. 3 ww. ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, iż obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1.01.1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1.02.1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Zarówno w okresie wcześniejszym, jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostało ono wydane. Dodatkowo zauważyć należy, iż od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, należy zaznaczyć, iż świadectwa homologacji przechowuje odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego pojazdu.

W świetle powyższego dla samochodu wyprodukowanego po 1.01.1984 r. uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu przysługuje w sytuacji, gdy z odpisu świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa wynika, iż dopuszczalna ładowność tego samochodu jest większa od określonej wskazanym w art. 86 ust. 3 ustawy wzorem lub samochód ten jest pojazdem specjalnym lub pojazdem samochodowym do przewozu co najmniej 10 osób z kierowca (art. 86 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy). Dodatkowo wskazuje się, że na fakturze dokumentującej zakup paliwa powinny znajdować się poprawne dane nabywcy oraz numer rejestracyjny pojazdu.

W związku z powyższym, jeżeli dla samochodu marki "Ford" Transit (i typu, który pan posiada) zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca z obowiązku jego posiadania i z ww. dokumentów wynika ładowność wyższa, niż określona ww. wzorem, przysługuje panu prawo odliczenia podatku od towarów i usług w związku z zakupem paliwa do posiadanego samochodu. Natomiast odpowiadając na druga część pytania dotyczącą prawa do odliczenia podatku VAT od kosztów remontów ww. samochodu, należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu kosztów naprawy samochodu od jego dopuszczalnej ładowności - odliczenie to będzie się odbywało na zasadach ogólnych zawartych w art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego realizowane będzie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych z uwzględnieniem art. 88 ust. 1 pkt 2 odnoszącego się do wydatków na nabycie towarów i usług, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Izba Skarbowa w Rzeszowie