Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych dotacji, subwencji lub innych opłat - Interpretacja - IIUSIPD4/443-51/4480-484/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.07.2004, sygn. IIUSIPD4/443-51/4480-484/04, Drugi Urząd Skarbowy w Gliwicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych dotacji, subwencji lub innych opłat

o podobnym charakterze reguluje przepis art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). W myśl ww. przepisu podstawą opodatkowania jest obrót, tzn. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu należnych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (art. 19 ust. 21 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług).

Brzmienie powyższych przepisów wskazuje, że otrzymana dotacja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko wówczas, gdy będzie bezpośrednio związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Z przedstawionego w wymienionym na wstępie piśmie stanu faktycznego wynika, że dofinansowanie jest dopłatą do remontu mieszkań będących własnością gminy oraz do centralnego ogrzewania pustostanów mieszkań komunalnych.

W myśl przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedmiotowej sprawie z zapytaniem wystąpił zakład budżetowy, który nie jest jednostką samorządu terytorialnego, o której mowa w cyt. wyżej przepisie.

Jednostkami samorządu terytorialnego są bowiem gmina, powiat oraz województwo.

Z art. 164 ust. 1 Konstytucji RP wynika, iż podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie nie może mieć zastosowania przepis § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W związku z tym, iż otrzymywana przez podatnika dotacja dotyczy jego bieżącej działalności i nie jest bezpośrednio związana ze świadczeniem usług bądź też dostawą, to nie stanowi ona obrotu w rozumieniu cyt. wyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Drugi Urząd Skarbowy w Gliwicach