Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się handlem detalicznym i hurtowym artykułami przemysłowymi branży RTV i AGD. Od pewnego... - Interpretacja - PP/443-73/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.09.2004, sygn. PP/443-73/04, Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się handlem detalicznym i hurtowym artykułami przemysłowymi branży RTV i AGD. Od pewnego czasu pojawiło się zainteresowanie ze strony klientów z poza terytorium Wspólnoty na zakup w systemie "ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH" zdekompletowanych urządzeń RTV i AGD np. telewizory (oddzielnie kineskop i obudowa), pralki (oddzielnie silnik, bęben i obudowa wraz z elektroniką).
Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, osoby fizyczne nie mające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym.

Z brzmieniem przepisu art. 127 ust. 1 wymienionej ustawy wynika, że zwrot podatku od towarów i usług zapłaconego przy nabyciu towarów, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Wspólnoty, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników "sprzedawców ":1.zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług,2.prowadzących ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących,
3.którzy zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, których działalność będzie polegała na zwrocie podatku podróżnym.
Wymienione warunki muszą być spełnione równocześnie z zastrzeżeniem przepisu art. 127 ust. 6 ustawy.
Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez "sprzedawcę", zwierającego w szczególności kwotę zapłaconego podatku przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator, zgodnie z art. 128 ust 2. ustawy o podatku od towarów i usług.
Do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, zgodnie z art. 129 ust 1 ustawy, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0% pod warunkiem, że:
1.poinformował naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że jest "sprzedawcą" oraz o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u niego zakupu towarów może odebrać podatek,
2.przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument "Zwrot VAT dla podróżnych", zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.

Sam demontaż towaru (urządzenia) nie powoduje, że uzyskane w jego wyniku elementy, będące przedmiotem sprzedaży w systemie TAX FREE, znajdują się w stanie naruszonym. Zatem brak jest podstaw do kwestionowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% zastosowanej przez Spółkę w odniesieniu do tej sprzedaży.
O naruszonym stanie wywożonych towarów (zdemontowanych elementów) może być mowa wówczas gdy towary te przed wywozem na podstawie dokumentu "Zwrot VAT dla podróżnych" podlegałyby jakiejkolwiek eksploatacji bądź użyciu.

Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej