Z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zaku... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.143.2018.1.RM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2018, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.143.2018.1.RM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją szkolenia pn. Bioasekuracja.... Jak wynika z treści wniosku towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w celu organizacji ww. szkolenia nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca realizowane przez Wnioskodawcę szkolenie jest bezpłatne. Uczestnicy szkolenia nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w szkoleniu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją szkolenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją szkolenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, zwany dalej Wnioskodawcą, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną utworzoną i działającą na podstawie ustawy, zwanej dalej Ustawą. Zgodnie z Ustawą - zadaniem Wnioskodawcy jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d) tiret 5 Ustawy, Wnioskodawca może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

W wyniku rozstrzygnięcia przetargu nieograniczonego, ogłoszonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Wnioskodawca został wyłoniony jako Beneficjent poddziałania 2.3 Wsparcie dla szkolenia doradców w ramach działania Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach poddziałania, osoby zawodowo świadczące usługi doradcze na rzecz rolników i właścicieli lasów, mogą podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i zdobywać wiedzę ukierunkowaną m.in. na zastosowanie w gospodarstwach rolnych rozwiązań sprzyjających pozyskaniu energii odnawialnej, na stosowanie praktyk niskoemisyjnych, na podnoszenie dochodowości gospodarstw poprzez uruchomienie przetwórstwa, sprzedaż bezpośrednią, związane z krótkimi łańcuchami dostaw.

W ramach poddziałania Wnioskodawca realizuje usługi kompleksowej organizacji i przeprowadzenia bezpłatnych szkoleń dla doradców rolniczych w dwóch zakresach tematycznych:

  1. Przetwórstwo...;
  2. Bioasekuracja...;

Uczestnikami powyższych szkoleń są osoby zajmujące się zawodowo doradzaniem rolnikom lub właścicielom lasów, zatrudnione w podmiotach publicznych, prywatnych, organizacjach pozarządowych lub samodzielnie świadczące usługi doradcze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Uczestnicy wszystkich operacji nie ponoszą kosztów związanych z udziałem.

Źródłem finansowania powyższych szkoleń są środki Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, pochodzące w 63,63% z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i w 36,37% ze środków krajowych. Są to środki publiczne. Finansowanie będzie polegało na zrefundowaniu Wnioskodawcy 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych organizacji szkoleń. Refundacja kosztów odbędzie się na podstawie zestawienia poniesionych kosztów, w tym podatku VAT naliczonego, którego Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją w/w szkoleń?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia w ramach poddziałania 2.3 są nieodpłatne dla końcowych odbiorców/uczestników.

Podatek naliczony wynikający z nabywanych towarów i usług związanych z tymi operacjami nie podlega odliczeniu zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony. Towary i usługi nabywane w celu organizacji szkoleń służyć będą świadczeniu usług nieodpłatnych, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy - nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji powyższych szkoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca będący państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, został beneficjentem poddziałania 2.3 Wsparcie dla szkolenia doradców w ramach działania Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach poddziałania, osoby zawodowo świadczące usługi doradcze na rzecz rolników i właścicieli lasów, mogą podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i zdobywać wiedzę w zakresie rozwiązań sprzyjających pozyskaniu energii odnawialnej, praktyk niskoemisyjnych, podnoszenia dochodowości gospodarstw poprzez uruchomienie przetwórstwa, sprzedaży bezpośredniej, związane z krótkimi łańcuchami dostaw. W ramach ww. poddziałania Wnioskodawca realizuje usługi polegające na kompleksowej organizacji i prowadzeniu bezpłatnych szkoleń dla doradców rolniczych, w tym szkolenie pn. Bioasekuracja...). Szkolenie finansowane jest ze środków Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, pochodzących w 63,63% z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i w 36,37% ze środków krajowych. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w szkoleniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją szkolenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją szkolenia pn. Bioasekuracja.... Jak wynika z treści wniosku towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w celu organizacji ww. szkolenia nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca realizowane przez Wnioskodawcę szkolenie jest bezpłatne. Uczestnicy szkolenia nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w szkoleniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją szkolenia pn. Bioasekuracja.... Natomiast w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją szkolenia pn. Przetwórstwo... zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej