Temat interpretacji
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku: Pan A. K. dokonuje zakupów towarów na cele reprezentacji i reklamy. W związku z tym zwrócił się z zapytaniem, czy przy tych zakupach przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego, jeżeli reklama nie jest prowadzona publicznie, a ponoszone wydatki, nie przekraczają limitu 0,25 % przychodu, zatem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu.
Stanowisko Strony: Podatnik odwołując się do przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów stwierdził, że ma prawo odliczenia podatku naliczonego przy przedmiotowych zakupach, lecz wątpliwości jego budzi przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym w przypadku przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, w stosunku do których w chwili nabycia przysługiwało prawo odliczenia podatku, podatnik winien naliczyć podatek należny.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Zgodnie z ust. 3 pkt 3 tego art. przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.Art. 7 ust. 2 pkt 2 wyżej powołanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu rozumie się również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne (tj. inne niż wymienione w pkt 1) przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie z ust. 3 tego art. przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Wskazany przez Podatnika przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy dotyczy sytuacji, gdy przekazanie towaru następuje na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, natomiast przeznaczenie towarów na cele reprezentacji i reklamy w swej istocie wiąże się z prowadzeniem przedsiębiorstwa, gdyż ponoszone jest w celu uzyskania przychodów w ramach tego przedsiębiorstwa. Jednakże z analizy tego przepisu oraz przytoczonego wyżej przepisu ust. 3 wynika, że przepisy te należy rozpatrywać łącznie w ten sposób, że wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów, zarówno niezwiązane, jak i związane z przedsiębiorstwem, jeżeli przy ich nabyciu służyło prawo odliczenia podatku naliczonego, podlega opodatkowaniu, za wyłączeniem towarów, które na podstawie ust. 4 -7 tego art. traktowane są jako próbki towarów oraz prezenty o małej wartości. Wobec powyższego przy nabyciu towarów na cele reprezentacji i reklamy podatnikowi służy prawo odliczenia podatku naliczonego, jednakże jednocześnie przekazanie to podlega opodatkowaniu, przy czym unormowanie to dotyczy wydatków zarówno limitowanych, jak i nie limitowanych w podatku dochodowym. Wyjątek stanowią jedynie towary mieszczące się w pojęciu próbek i prezentów o małej wartości. Obowiązek opodatkowania tych czynności wynika z łącznej analizy art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 ustawy, a nie jak wskazała Strona z ust. 2 pkt. 2. Przepisy te nie stanowią natomiast zaprzeczenia uprawnienia do odliczenia podatku wynikającego z art. art. 88 ust. pkt 2 ustawy. Interpretacja przepisów dokonana przez Stronę jest zatem nieprawidłowa.