P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-20/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.04.2005, sygn. PP/443-20/05, Urząd Skarbowy w Chełmie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
ZP2-449/I/5/05, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 oraz art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ), art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 17 lutego 2005r. (data wpływu do Urzędu 21.02.2005r., uzupełnionego w dniu 4 marca 2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wpływu otrzymanych dotacji budżetowych na zakup ambulansów na ustalenie struktury sprzedaży i wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu stwierdzam, że stanowisko Jednostki jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 17 lutego 2005r. (data wpływu do Urzędu 21.02.2005r., uzupełnionym w dniu 4 marca 2005r.)... zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie wpływu otrzymanych dotacji budżetowych na zakup ambulansów na ustalenie struktury sprzedaży i wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. W grudniu 2004r. ... otrzymała z Ministerstwa Zdrowia środki na realizację zadania Programu ... w zakresie zakupu ambulansów. Ambulanse zostały zakupione również w grudniu 2004r.i są wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które są zwolnione z podatku od towarów i usług. Podatek naliczony przy ich zakupie nie został odliczony od podatku należnego ze względu na przeznaczenie do działalności zwolnionej od podatku. Według Podatnika, zgodnie z art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.) kwota otrzymana z Ministerstwa Zdrowia w ramach realizacji Programu ... nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną, cenę z tytułu dostawy lub świadczenia usługi, a więc jest dotacją nie opodatkowaną. Jednakże Jednostka uważa, iż otrzymane środki nie powinny powiększać obrotu niedającego prawa do odliczenia podatku naliczonego. Podmiot rozlicza podatek naliczony zgodnie z art.90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Podstawą opodatkowania zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W przypadku, gdy podmiot uzyskuje dotację nie do konkretnego produktu, lecz na cele całego przedsiębiorstwa, tzw. dotację podmiotową, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów otrzymana dotacja, ponieważ nie stanowi dopłaty do konkretnej dostawy , a jest związana z zakupem samochodów, które będą służyły działalności prowadzonej przez Jednostkę, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art.90 ust.7 ustawy o VAT, dotacje niezwiązane z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług (czyli inne niż określone w art.29 ust.1 ustawy) stanowią obrót uzyskany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z tym do ustalenia obrotu niedającego prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy wliczać kwotę uzyskanych dotacji niezwiązanych z dostawą lub świadczeniem usług. Zatem wydatki związane z zakupem ambulansów pokryte dofinansowaniem będą podlegały rozliczeniu w oparciu o art.90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, jeżeli uzyskane przez Jednostkę dotacje nie stanowią obrotu w rozumieniu art.29 ust.1 to należy wliczyć je do obrotu uzyskiwanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Kwota ta nie powinna być wykazana w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolniona, posłuży jedynie do wyliczenia proporcji, o której mowa w art.90 ust.2-8 i art.91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na nie.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b Ordynacji podatkowej.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Chełmie