Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Panu X, oceniając jego stanowisko odnośnie braku obowiązku złożenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu (VAT-23), przedstawione we wniosku z dnia 09.03.2005 r. (data wpływu: 10.03.2005 r.) o
udzielenie interpretacji jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Podatnik (będący podatnikiem VAT UE) dokonał na terytorium Niemiec zakupu koparki. Maszyna ta zostanie umieszczona w ewidencji środków trwałych.
2. Przedmiot interpretacji. Podatnik we wspomnianym wniosku z dnia 09.03.2005 r. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa odnośnie obowiązku złożenia organowi podatkowemu deklaracji VAT-23 (informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu) z tytułu dokonania powyższego zakupu.
3. Stanowisko Wnioskodawcy. Podatnik przedstawił pogląd, iż nie ma on obowiązku przedkładania organowi podatkowemu informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu (VAT-23), gdyż koparka, która nie podlega rejestracji w wydziale komunikacji, nie należy do środków transportu.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8 (czyli poprzez składanie deklaracji miesięcznych lub kwartalnych), podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku VAT w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju. W takim przypadku w myśl art. 103 ust. 5 ustawy podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzoru informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu (Dz. U. Nr 84, poz. 784) informację taką sporządza się na druku VAT-23.
W myśl art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług spośród pojazdów lądowych przez nowe środki transportu rozumie się te, które są przeznaczone do transportu osób lub towarów i wymienione są w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy (a także spełniają określone wymogi odnośnie pojemności lub mocy silnika, przebiegu oraz momentu dopuszczenia ich do użytkowania). Z powyższego wynika, iż aby zakupiony towar mógł zostać zaliczony do środków transportu ("nowych środków transportu" lub "innych środków transportu", o których mowa we wspomnianym art. 103 ust. 4 ustawy), musi być wymieniony we wspomnianych pozycjach załącznika nr 1 do ustawy. Tymczasem są tam wymienione niektóre grupy towarów z grupowań PKWiU: 34.10 (samochody osobowe i pojazdy mechaniczne z wyłączeniami), 35.20 (lokomotywy szynowe i wagony z wyłączeniami), 35.41 (niektóre motocykle i rowery) i 35.43 (niektóre wózki inwalidzkie).
Koparki znajdują się w grupowaniach PKWiU 29.52.26 i 29.52.27, czyli w dziale "maszyny i urządzenia, gdzie indziej nie wymienione". Skoro więc koparka nie jest środkiem transportu, to w przypadku jej nabycia nie ma zastosowania wspomniany przepis art. 103 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też słuszne jest stanowisko Podatnika, iż z tytułu tej transakcji nie ma on obowiązku przedkładania organowi podatkowemu informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu (na druku VAT-23). Stąd postanowiono, jak w sentencji.
Interpretacji niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).