- Interpretacja - PP-A/406-102/06/MO

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.04.2006, sygn. PP-A/406-102/06/MO, Izba Skarbowa w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Na podstawie:

- art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami)

po zapoznaniu się z treścią postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Środzie Wlkp. z dnia 19 stycznia 2006r. nr PP/443-3/06/RB w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem VAT usług kominiarskich - z uwagi na rażące naruszenie prawa

uchylam z urzędu

postanowienie organu I instancji i stwierdzam, że usługi polegające na konserwacji przewodów kominowych, usuwaniu sadzy, gruzu i innych nieczystości, czyszczeniu kominów, palenisk, urządzeń grzewczych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 111 i PKOB 112) - opodatkowane są 7% stawką podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 12 listopada 2005r. Podatnik wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Środzie Wlkp. o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług kominiarskich. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi kominiarskie zarówno w budynkach i lokalach mieszkalnych jak również w innych obiektach budowlanych. Zdaniem Podatnika usługi czyszczenia pieców i kominów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.70.15 nie mieszczą się w sekcji F działu 45 "Roboty Budowlane" i tym samym bez względu na obiekt, w którym są wykonywane, powinny być opodatkowane 22% stawką podatku VAT.

Postanowieniem z dnia 19 stycznia 2006r. nr PP/443-3/06/RB Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe i stwierdził, że z uwagi na fakt, iż usługi kominiarskie nie zostały wymienione w ustawie z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zmianami) oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 970 ze zmianami) jako korzystające z opodatkowania według obniżonych stawek podatku VAT - w myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT opodatkowane są 22% stawką podatkową.

W wyniku przeprowadzonego postępowania stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. - 7% stawkę podatku VAT stosuje się w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego (por. art. 146 ust. 2 cyt. ustawy o podatku VAT).

Czynności polegające na konserwacji przewodów kominowych i wentylacyjnych oraz usuwaniu sadzy, gruzu i innych nieczystości, czyszczeniu kominów, palenisk, urządzeń grzewczych, kotłów mieszczą się w zakresie przedmiotowym pojęcia robót konserwacyjnych, natomiast czynności polegające na montażu i demontażu ław i głowic kominowych wchodzą w zakres robót budowlano - montażowych.

W sytuacji gdy wym. czynności wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego - winny być opodatkowane 7% stawką podatku VAT. Zakres regulacji art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku VAT nie znajduje natomiast zastosowania w przypadku świadczenia wym. wyżej usług w obiektach innych niż mieszkaniowe oraz przy sprzedaży usług przeglądów technicznych, sprawdzania i wydawania opinii o stanie technicznym przewodów kominowych i wentylacyjnych (PKWiU 74.30.15-00.00). Usługi te podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Reasumując stwierdzam, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Wlkp. postanowieniem z dnia 19 stycznia 2006r. nr PP/443-3/06/RB dokonał nieprawidłowej interpretacji zagadnienia przedstawionego we wniosku i w związku z tym postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny. Jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy. Nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika (por. art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

W przypadku zmiany przepisów podatkowych interpretacja przestaje wiązać.

Izba Skarbowa w Poznaniu