Temat interpretacji
W zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług pobytu konferencyjnego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012r. (data wpływu 19 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług pobytu konferencyjnego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 stycznia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług pobytu konferencyjnego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo hotelowe. Na terenie hotelu Wnioskodawca prowadzi również restaurację oraz instytut kosmetyczny. Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę określaną jako pobyt konferencyjny. Usługa ta obejmuje udostępnienie przez Spółkę zaplecza logistycznego dla odbywającej się na terenie hotelu konferencji wraz z zapewnieniem noclegu i wyżywienia jej uczestnikom, ewentualnie również dodatkowe, uzgodnione z klientem, świadczenia w trakcie pobytu uczestników konferencji w hotelu Spółki.
Szczegółowy zakres świadczeń zapewnianych przez Spółkę w ramach usługi pobyt konferencyjny obejmuje każdorazowo:
- zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki przez co najmniej jedną dobę hotelową,
- zapewnienie wyżywienia uczestnikom konferencji w trakcie pobytu w hotelu (w zakresie uzgodnionym z klientem),
- zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych, z odpowiednim (uzależnionym od zapotrzebowania) wyposażeniem technicznym, tj. komputer, projektor multimedialny z ekranem, sprzęt nagłaśniający, tablice, papier i przybory do pisania itp.,
- zorganizowanie poczęstunku w trakcie przerw w konferencji, w ramach którego serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp.
Jeżeli istnieje takie zapotrzebowanie ze strony klienta, w ramach usługi pobyt konferencyjny Spółka może również zapewnić pewne dodatkowe świadczenia, mające na celu uatrakcyjnienie uczestnikom konferencji pobytu w hotelu Spółki. Świadczenia te mogą obejmować przykładowo:
- udostępnienie uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych (z góry określane są zarówno rodzaj dostępnych zabiegów kosmetycznych oraz wymiar, w jakim są udostępniane w ramach usługi pobyt konferencyjny),
- zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego,
- zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp. (jeśli usługa pobyt konferencyjny obejmuje ten element, Spółka najczęściej nabywa tego rodzaju świadczenia od podmiotów trzecich).
Usługa pobyt konferencyjny nie obejmuje zapewnienia przez Spółkę programu merytorycznego konferencji. Kwestia ta, podobnie jak dobór i zatrudnienie odpowiednich prelegentów, przygotowanie materiałów dydaktycznych, pozostaje wyłącznie w gestii klienta Spółki.
Cena usługi pobyt konferencyjny jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Spółki. Kalkulując cenę za tę usługę Spółka bierze pod uwagę przede wszystkim długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów), lecz również pozostałe oferowane w ramach usługi świadczenia zapewniane samodzielnie (wyżywienie, zabiegi kosmetyczne, udostępnienie sal konferencyjnych i sprzętu, imprezy integracyjne, itp.) oraz nabywane od podmiotów trzecich współpracujących ze Spółką.
Szczegółowy kosztorys uwzględniający poszczególne świadczenia może stanowić załącznik do umowy z klientem. Niemniej, ostateczna cena skalkulowana jest zawsze łącznie dla całej usługi. Z tytułu omawianej usługi Spółka wystawia klientowi fakturę VAT zawierającą jedną pozycję - pobyt konferencyjny (tj. nie wymienia na fakturze odrębnie poszczególnych świadczeń składających się na tę usługę).
Spółka zwróciła się do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej, zawierając we wniosku wskazany wyżej opis czynności oferowanych przez Spółkę w ramach usługi pobyt konferencyjny. W odpowiedzi na wniosek Spółka uzyskała opinię klasyfikacyjną wydaną w dniu 30 grudnia 2011r. (zn. OKN-5672/KU-5119/2011) na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008r., w której stwierdzono:
wymienione w piśmie usługi świadczone przez hotel obejmujące tzw. pakiety konferencyjne, w skład których wchodzą usługi noclegowe i usługi towarzyszące wliczone w cenę rachunku za nocleg (wyżywienie, udostępnienie sali konferencyjnej z wyposażeniem, poczęstunek w trakcie przerw i różne atrakcje np. zabiegi kosmetyczne, bankiety, zajęcia rekreacyjne), klasyfikowane są w zakresie grupowania:
PKWiU 55.10.10.0 Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy świadczone przez Spółkę usługi pobyt konferencyjny, obejmujące opisane powyżej świadczenia, podlegają opodatkowaniu stawką obniżoną (obecnie 8%), jako usługi wymienione w poz. 163 załącznika nr 3 do tej ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi pobyt konferencyjny, obejmujące świadczenia wskazane w opisie stanu faktycznego, podlegają opodatkowaniu stawką obniżoną (obecnie 8%), jako usługi wymienione w poz. 163 złącznika nr 3 do tej ustawy.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku VAT wynosi 7%. Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.
Załącznik 3 do ustawy o VAT, pod pozycją 163, wymienia usługi związane z zakwaterowaniem zawierające się w dziale 55 PKWiU z 2008r. Dział ten obejmuje usługi klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.10.10.0 Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe, W tym właśnie grupowaniu, w świetle uzyskanej przez Spółkę opinii Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 grudnia 2011r., łącznie klasyfikowane są usługi Spółki określane mianem pobytów konferencyjnych.
Zasady stosowania przepisów statystycznych dla celów podatku VAT zmieniły się od 1 stycznia 2011r. Została wówczas uchylona ogólna zasada przewidująca, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z pewnymi wyjątkami). Jednocześnie, ustawodawca wprowadził jednak do ustawy o VAT nową regulację. Zgodnie z dodanym 1 stycznia 2011r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Konstrukcja, o której mowa w art. 5a, została wykorzystana przez ustawodawcę przede wszystkim w celu określenia katalogu towarów i usług podlegających opodatkowaniu stawkami obniżonymi VAT. Należy też zauważyć, ze stosując odwołania do przepisów statystycznych, ustawodawca posługuje się dwiema technikami. W przypadku, gdy intencją prawodawcy jest modyfikacja polegająca na ograniczeniu stosowania stawki obniżonej wyłącznie do określonych towarów lub usług zawierających się w danym grupowaniu statystycznym (a więc zawężenie zakresu stosowania preferencyjnej stawki w porównaniu do zakresu danego grupowania statystycznego), wskazując na symbol grupowania statystycznego, poprzedza je symbolem PKWiU ex (por. art. 2 pkt 30 ustawy o VAT). W pozostałych przypadkach, gdy powołane jest wyłącznie dane grupowanie PKWiU z 2008r., bez poprzedzenia go symbolem ex", stawka obniżona podatku VAT ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.
Powołany wyżej przepis zawarty w pozycji 163 załącznika nr 3 do Ustawy o VAT przewiduje zastosowanie stawki obniżonej (obecnie 8% VAT) do usług zawierających się w dziale 55 PKWiU z 2008r., nie zawężając dodatkowo zakresu stosowania tej stawki. W świetle ww. opinii klasyfikacyjnej z dnia 30 grudnia 2011 r., świadczone przez Spółkę usługi są klasyfikowane łącznie i zawierają się w dziale 55 PKWiU z 2008 r. Usługi związane z zakwaterowaniem, a dokładniej w grupowaniu PKWiU 55.10.10.0.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisane w niniejszym wniosku usługi pobyt konferencyjny" podlegają opodatkowaniu stawką obniżoną VAT (obecnie 8%).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT dodanego od dnia 1 stycznia 2011r. towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy wynosi 8%.
Pod pozycją 163 załącznika Nr 3 do ustawy wymienione zostały Usługi związane z zakwaterowaniem - symbol PKWiU 55.
W tym miejscu zwrócić uwagę należy, iż ustawodawca nie poprzedził PKWiU 55 symbolem ex co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo hotelowe (hotel SPA). Na terenie hotelu Wnioskodawca prowadzi również restaurację oraz instytut kosmetyczny. Wnioskodawca oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę określaną jako pobyt konferencyjny. Usługa ta obejmuje udostępnienie przez Wnioskodawcę zaplecza logistycznego dla odbywającej się na terenie hotelu konferencji wraz z zapewnieniem noclegu i wyżywienia jej uczestnikom, ewentualnie również dodatkowe, uzgodnione z klientem, świadczenia w trakcie pobytu uczestników konferencji w hotelu Wnioskodawcy.
Cena usługi pobyt konferencyjny jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Wnioskodawcy. Kalkulując cenę za tę usługę Wnioskodawca bierze pod uwagę przede wszystkim długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów), lecz również pozostałe oferowane w ramach usługi świadczenia zapewniane samodzielnie (wyżywienie, zabiegi kosmetyczne, udostępnienie sal konferencyjnych i sprzętu, imprezy integracyjne, itp.) oraz nabywane od podmiotów trzecich współpracujących ze Wnioskodawcą. Ostateczna cena skalkulowana jest zawsze łącznie dla całej usługi. Z tytułu omawianej usługi Spółka wystawia klientowi fakturę VAT zawierającą jedną pozycję - pobyt konferencyjny (tj. nie wymienia na fakturze odrębnie poszczególnych świadczeń składających się na tę usługę).
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z uzyskaną przez niego z Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi opinią klasyfikacyjną wydaną w dniu 30 grudnia 2011r. (zn. OKN-5672/KU-5119/2011) na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008r. usługi świadczone przez hotel obejmujące tzw. pakiety konferencyjne, w skład których wchodzą usługi noclegowe i usługi towarzyszące wliczone w ceną rachunku za nocleg (wyżywienie, udostępnienie sali konferencyjnej z wyposażeniem, poczęstunek w trakcie przerw i różne atrakcje np. zabiegi kosmetyczne, bankiety, zajęcia rekreacyjne), klasyfikowane są w zakresie grupowania:
PKWIU 55.10.10.0 Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe.
Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, że usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.10.10.0 są objęte poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, który przewiduje zastosowanie stawki 8% dla usług zawierających się w dziale 55 PKWiU z 2008r. nie zawężając dodatkowo zakresu stosowania tejże stawki.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem tut. organu, świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.10.10.0 podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT, tj. 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy oraz poz. 163 załącznika Nr 3 do tej ustawy.
W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Tut. organ pragnie wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku usług według PKWiU, symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę został przyjęty, jako element opisu sprawy, bowiem tut. organ nie jest uprawniony do rozstrzygania w tym zakresie.
Należy bowiem w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu. Konsekwencje błędnie wskazanego symbolu PKWiU ponosi Wnioskodawca, bowiem wydana w takim przypadku interpretacja traci swą ważność i nie daje wówczas Wnioskodawcy ochrony, o której mowa w przepisach Rozdziału 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa.
Klasyfikacją statystyczną, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach