Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. ... - Interpretacja - III-2/443-15.1/18489/06/PJ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.05.2006, sygn. III-2/443-15.1/18489/06/PJ, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 28.03.2006 r.

Z wniosku z dnia 28.03.2006 r. wynika, że w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem Spółka w ramach reklamy i promocji wyrobów przedsiębiorstwa, dokonuje m.in:

- przekazania bez wynagrodzenia własnych wyrobów w postaci prezentów pacjentom, kontrahentom,

- przekazania wyrobów (leków) w postaci darowizn szpitalom,

- wykorzystania własnych wyrobów do prowadzenia przed aptekami akcji promocyjnych - tzw. dermokonsultacji, podczas których klientki mają okazje wypróbować produkty Spółki,

- przekazania własnych wyrobów w postaci elementu składowego oferty handlowej dla potencjalnych odbiorców,

- nieodpłatnego przekazania produktów odwiedzającym stanowiska wystawiennicze Spółki na targach i misjach handlowych.

W przedstawionym stanie faktycznym wystąpiono z pytaniem jak ustalić podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku wydania w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem własnych wyrobów bez wynagrodzenia.

Według Podatnika w powyższym przypadku podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia wydanych bez wynagrodzenia produktów, a ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji "kosztu wytworzenia" - należy stosować definicję określoną w Ustawie o rachunkowości.

Stanowisko urzędu:

Podstawę opodatkowania w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ustalać należy wg zasad określonych w art. 29 ust. 10 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem podstawą opodatkowania jest wówczas cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka w związku z reklamą i promocją swoich wyrobów przekazuje je nieodpłatnie potencjalnym lub obecnym kontrahentom, zatem jak wynika z brzmienia art. 29 ust. 10 ustawy, o ile cena nabycia towarów nie istnieje, podstawę opodatkowania stanowi wówczas koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem "kosztów wytworzenia towarów". Wykładnia celowościowa omawianego przepisu prowadzi do wniosku, że podstawa opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów powinna odzwierciedlać rzeczywiste koszty poniesione przez przekazującego - cenę nabycia, jeżeli przekazujący zakupił te towary, bądź poniesione koszty wytworzenia, jeżeli cena nabycia nie istnieje. Nie można jednak ograniczać podstawy opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów jedynie do wartości materiałów zużytych do jego wytworzenia. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania na podstawie art. 29 ust. 10 ustawy należy zatem sięgnąć do definicji pojęcia "kosztów wytworzenia produktu" przyjętej w Ustawie z dnia 29.09.1994r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., Nr 72, poz. 694 ze zm.).

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący na dzień udzielenia odpowiedzi.

Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty