Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 29 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2018 r. (data wpływu 25 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przebudowie dawnej cechowni, łaźni i części administracyjnej (1 obiekt budynek główny) byłej oraz jego adaptacji na wraz z zagospodarowaniem terenu, a także w części przeznaczonej na bibliotekę. Od likwidacji do chwili obecnej obiekt nie jest użytkowany.
Miasto złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ww. inwestycji ze środków RPO W na lata 2014-2020, w ramach Poddziałania . W budynku Miasto planuje utworzenie filii Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz muzeum poświęconego tradycji regionu wraz z salą konferencyjną i częścią gastronomiczną, działającą wyłącznie na potrzeby osób korzystających z infrastruktury kulturalnej. Z założenia, muzeum pod względem tematyki będzie jedynym tego typu w regionie. Żadna z instytucji muzealnych na terenie pogranicza nie porusza w formie ekspozycji tematycznej kwestii powstania i rozwoju , a także jego . Miasto nie będzie uzyskiwało przychodów z prowadzonej w obiekcie działalności muzealnej, bibliotekarskiej ani gastronomicznej.
W muzeum organizowane będą m.in. wystawy stałe i czasowe, wykłady, wieczory autorskie, lekcje muzealne, spacery historyczne. Biblioteka realizując zadania z zakresu upowszechniania kultury aktywnie włączy się we wszystkie działania organizowane przez muzeum, a wspólnie będą współpracować z istniejącą już na terenie Galerią , której utworzenie w zaadaptowanej, zabytkowej było dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w latach 2012-2013.
Obiekt stanie się również produktem turystycznym opartym na popularyzowaniu, rozwoju i promocji dziedzictwa regionu jako unikatowego transgranicznego produktu turystycznego w (). Obiekt został włączony do Gminnej Ewidencji Zabytków oraz znajduje się na Szlaku Zabytków , a także w strefie ochrony konserwatorskiej zabytków przemysłu i techniki .
Zakres prac dostosowujących budynek do potrzeb wraz z zagospodarowaniem terenu obejmuje:
- roboty wyburzeniowe murowe,
- roboty konstrukcyjne żelbetowe i szklane,
- wykonanie: posadzek, ścianek działowych, sufitów i tynków,
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
- remont elewacji zewnętrznej,
- zagospodarowanie terenu,
- wykonanie nowych instalacji elektrycznej, teletechnicznej, wod-kan, grzewczej, wentylacji i klimatyzacji.
Realizacja projektu została powierzona Miejskiemu Zarządowi Gospodarki Komunalnej w gminnej jednostce organizacyjnej.
Miasto złożyło oświadczenie o kwalifikowalności VAT, że nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatków kwalifikowanych wniosku o dofinansowanie. W obiekcie nie będą prowadzone czynności objęte podatkiem VAT (np. najem, dzierżawa).
Gmina figuruje w rejestrze podatników VAT, jako podatnik czynny. Poniesione wydatki na realizację inwestycji zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto .
Ponadto w piśmie z dnia 18 maja 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że:
- Nazwa realizowanego projektu, o którym mowa we wniosku brzmi: .
- W
rozpatrywanej sprawie działalność muzealną będzie prowadzić Muzeum , a
działalność bibliotekarską będzie prowadzić Miejska Biblioteka
Publiczna. Muzeum i biblioteka działają w formie instytucji kultury na
podstawie przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o
organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r.
poz. 862). Oba te podmioty są oddzielnymi od Gminy jednostkami
organizacyjnymi i odrębnymi od Gminy zarejestrowanymi, czynnymi
podatnikami podatku VAT i dokonują odrębnych od Gminy rozliczeń dla
potrzeb podatku od towarów i usług (rozliczenia te nie będą miały
związku z przedmiotową inwestycją).
W przedmiotowym obiekcie nie będzie prowadzona działalność gastronomiczna. Jedynie przy okazji niektórych imprez kulturalnych organizowanych w będzie zapewniony uczestnikom nieodpłatny poczęstunek w formie cateringu. Catering będzie dostosowany do skali i rodzaju wydarzenia kulturalnego i każdorazowo zamawiany na zasadzie umowy zlecenia u podmiotu zewnętrznego świadczącego takie usługi, który zaproponuje najkorzystniejszą ofertę cenową. - Obiekt będzie użytkowany na zasadzie nieodpłatnego użyczenia powyższym instytucjom kultury.
- Zadanie objęte przedmiotowym projektem należy do zadań własnych Gminy, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), dotyczy art. 7 ust. 1 pkt 9 obejmującego sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
- Mając na uwadze nieodpłatne użyczenie obiektu, nabywane przez Gminę towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu przez Gminę (Wnioskodawcę) wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
- Mając na uwadze nieodpłatne użyczenie obiektu, efekty realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Gminę (Wnioskodawcę) wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
- Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 6, efekty realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Gminę (Wnioskodawcę) wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. W konsekwencji, odpowiedź na pytanie nr 7 jest bezprzedmiotowa, jako że efekty realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę (Wnioskodawcę) do celów działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług w przedmiotowym projekcie?
Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu w ramach projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2017.1221 j.t.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:
- nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
- nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionych przepisów wynika, że organy władzy publicznej występują jako podatnicy VAT tylko w przypadku wykonywania odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowana sprzedaż towarów i usług występuje wówczas, gdy świadczenie wykonywane jest w ramach umowy zobowiązaniowej, gdy istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia o charakterze majątkowym. Pomiędzy świadczeniem a otrzymaną płatnością musi istnieć bezpośredni związek zdecydowanie świadczący o tym, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2017.1875 j.t.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1). Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują między innymi sprawy związane z kulturą, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9). Gmina zamierza przebudować dawną cechownię, łaźnię i część administracji byłej , które zostały włączone do Gminnej Ewidencji Zabytków oraz znajdują się na Szlaku Zabytków Techniki , a także w strefie ochrony konserwatorskiej zabytków przemysłu i techniki . W budynku zostanie utworzona filia Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz muzeum poświęcone tradycji regionu wraz z salą konferencyjną i częścią gastronomiczną. Dostęp do efektów przedmiotowego projektu będzie powszechny i bezpłatny. Miasto nie będzie uzyskiwało przychodów z prowadzonej działalności bibliotekarskiej, muzealnej ani gastronomicznej. W związku z powyższym, w przedmiotowym projekcie nie będą spełnione podstawowe przesłanki uprawniające do odliczenia podatku VAT tzn. Miasto nie będzie występować jako podatnik VAT oraz towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z pózn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W tym miejscu podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z treści cytowanych wyżej przepisów w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.
Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, wynika, że opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane odpłatnie. Równocześnie, niektóre czynności wykonywane nieodpłatnie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług.
Mając na uwadze, że konstrukcja całego systemu podatku od wartości dodanej w krajach członkowskich UE podlega ścisłej harmonizacji, co oznacza, że polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami wspólnotowymi, w szczególności z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), przy interpretowaniu przepisów dotyczących funkcjonowania podatku VAT należy brać pod uwagę orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które wskazuje jak prawidłowo powinny być stosowane przepisy tego podatku.
W wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie 89/81 Hongkong Trade Development Council dotyczącym interpretacji przepisów drugiej dyrektywy Rady 67/228 Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że w sytuacji gdy działalność podmiotu polega wyłącznie na świadczeniu usług bez pobrania za te usługi bezpośredniego wynagrodzenia, nie istnieje podstawa prawna naliczenia podatku, w związku z czym usługi świadczone bezpłatnie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (pkt 10 wyroku). Ponadto w wyroku z dnia 6 października 2009 r. w sprawie C-267/08 SPÖ Trybunał zaznaczył, że podstawą opodatkowania usług jest wszystko to, co zostało otrzymane jako świadczenie wzajemne za wyświadczoną usługę, a tym samym świadczenie usług jest opodatkowane jedynie wtedy, jeżeli istnieje bezpośredni związek pomiędzy wyświadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym. Wynika stąd, że świadczenie usług dokonywane jest odpłatnie w rozumieniu art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (pkt 19 wyroku). W wyroku tym Trybunał rozstrzygnął, że działalność reklamowa prowadzona przez oddział partii (SPÖ) nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy, bowiem działalność ta nie pozwala na stałe osiąganie zysków, a jedynie pozwala na prowadzenie działań informacyjnych w ramach realizacji jej celów politycznych, polegających na rozpowszechnianiu idei partii jako organizacji politycznej. (...) Wykonując tę działalność SPÖ nie działa jednak na żadnym rynku (pkt 24).
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (ewentualnie nieodpłatne zrównane z odpłatnym świadczeniem), jednak aby takie czynności podlegały opodatkowaniu muszą być one wykonywane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Miasto, które figuruje w rejestrze podatników VAT, jako podatnik czynny, zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przebudowie dawnej cechowni, łaźni i części administracyjnej (1 obiekt budynek główny) byłej oraz jego adaptacji na wraz z zagospodarowaniem terenu, a także w części przeznaczonej na bibliotekę. Od likwidacji do chwili obecnej obiekt nie jest użytkowany.
Miasto złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ww. inwestycji ze środków RPO W na lata 2014-2020, w ramach Poddziałania 5.3.1. Dziedzictwo kulturowe konkurs. W budynku Miasto planuje utworzenie filii Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz muzeum poświęconego tradycji regionu wraz z salą konferencyjną i częścią gastronomiczną, działającą wyłącznie na potrzeby osób korzystających z infrastruktury kulturalnej. Z założenia, muzeum pod względem tematyki będzie jedynym tego typu w regionie. Żadna z instytucji muzealnych na terenie pogranicza nie porusza w formie ekspozycji tematycznej kwestii powstania i rozwoju górnictwa, a także jego . Miasto nie będzie uzyskiwało przychodów z prowadzonej w obiekcie działalności muzealnej, bibliotekarskiej ani gastronomicznej.
W muzeum organizowane będą m.in. wystawy stałe i czasowe, wykłady, wieczory autorskie, lekcje muzealne, spacery historyczne. Biblioteka realizując zadania z zakresu upowszechniania kultury aktywnie włączy się we wszystkie działania organizowane przez muzeum, a wspólnie będą współpracować z istniejącą już na terenie , której utworzenie w zaadaptowanej, zabytkowej było dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w latach 2012-2013.
Obiekt stanie się również produktem turystycznym opartym na popularyzowaniu, rozwoju i promocji dziedzictwa postindustrialnego regionu jako unikatowego transgranicznego produktu turystycznego w (). Obiekt został włączony do Gminnej Ewidencji Zabytków oraz znajduje się na Szlaku Zabytków , a także w strefie ochrony konserwatorskiej zabytków przemysłu i techniki.
Zakres prac dostosowujących budynek do potrzeb wraz z zagospodarowaniem terenu obejmuje:
- roboty wyburzeniowe murowe,
- roboty konstrukcyjne żelbetowe i szklane,
- wykonanie: posadzek, ścianek działowych, sufitów i tynków,
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
- remont elewacji zewnętrznej,
- zagospodarowanie terenu,
- wykonanie nowych instalacji elektrycznej, teletechnicznej, wod-kan, grzewczej, wentylacji i klimatyzacji.
Realizacja projektu została powierzona Miejskiemu Zarządowi Gospodarki Komunalnej gminnej jednostce organizacyjnej.
W obiekcie nie będą prowadzone czynności objęte podatkiem VAT (np. najem, dzierżawa). Poniesione wydatki na realizację inwestycji zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto.
Nazwa realizowanego projektu, o którym mowa we wniosku brzmi: .
W rozpatrywanej sprawie działalność muzealną będzie prowadzić Muzeum, a działalność bibliotekarską będzie prowadzić Miejska Biblioteka Publiczna. Muzeum i biblioteka działają w formie instytucji kultury na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862). Oba te podmioty są oddzielnymi od Gminy jednostkami organizacyjnymi i odrębnymi od Gminy zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT i dokonują odrębnych od Gminy rozliczeń dla potrzeb podatku od towarów i usług (rozliczenia te nie będą miały związku z przedmiotową inwestycją).
W przedmiotowym obiekcie nie będzie prowadzona działalność gastronomiczna. Jedynie przy okazji niektórych imprez kulturalnych organizowanych w będzie zapewniony uczestnikom nieodpłatny poczęstunek w formie cateringu. Catering będzie dostosowany do skali i rodzaju wydarzenia kulturalnego i każdorazowo zamawiany na zasadzie umowy zlecenia u podmiotu zewnętrznego świadczącego takie usługi, który zaproponuje najkorzystniejszą ofertę cenową.
Obiekt będzie użytkowany na zasadzie nieodpłatnego użyczenia powyższym instytucjom kultury.
Zadanie objęte przedmiotowym projektem należy do zadań własnych Gminy, określonych w ustawie o samorządzie gminnym, dotyczy art. 7 ust. 1 pkt 9 obejmującego sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Mając na uwadze nieodpłatne użyczenie obiektu, nabywane przez Gminę towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu przez Gminę (Wnioskodawcę) wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Gminę (Wnioskodawcę) wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w przedmiotowym projekcie.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w ramach opisanej we wniosku inwestycji (która to inwestycja zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia odrębnym podmiotom instytucjom kultury, tj. Muzeum oraz Miejskiej Bibliotece Publicznej) należy wskazać, że Miasto nie będzie wykorzystywać ww. majątku do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Realizacja zadania, jak wynika z treści wniosku, będzie prowadzona w zakresie wykonywania zadań publicznych nałożonych na Wnioskodawcę ww. ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy nabywane przez Miasto towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu przez Miasto wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Miasto realizując przedmiotową inwestycję nie będzie działać bowiem w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do projektu pn. Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w przedmiotowym projekcie.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy tut. Organ uznał za prawidłowe.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej