Temat interpretacji
Z wniosku podatnika wynika, iż planuje zakupić motocykle, skutery lub motorowery na potrzeby związane z prowadzoną działalnością (głównym profilem działalności gospodarczej firmy jest wynajem samochodów). Zakup ten ma służyć:
- wprowadzeniu do oferty spółki wynajmu motocykli, skuterów, motorowerów;
- ograniczeniu wysokich kosztów oraz czasu transportu i dystrybucji materiałów reklamowych, korespondencji między poszczególnymi oddziałami firmy na terenie całego kraju.
W związku z powyższym podatnik ma wątpliwości, czy w tej sytuacji przysługuje mu prawo do odliczenia w całości podatku VAT od zakupionego skutera oraz paliwa kupowanego do jego napędu. Podatnik uważa, że takie prawo mu przysługuje, gdyż skuter nie jest pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu stanu faktycznego informuje, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast art. 86 ust. 3 ustawy stanowi, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł. Zgodnie z treścią ust. 4 cytowanego artykułu, przepis ust. 3 ustawy nie dotyczy:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę
pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielnie elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku Nr 9 do ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co
najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 tego artykułu stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy.
Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się pojęciem "pojazdu samochodowego", nie definiując go jednak. Stosownie do postanowień przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. o prawo ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), za pojazd silnikowy uznaje się pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego (art. 2 pkt 32 ustawy). Natomiast za pojazd samochodowy uważa się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego (art. 2 pkt 33 ustawy). W świetle powyższych przepisów, każdy pojazd wyposażony w silnik jest pojazdem silnikowym, a tym samym pojazdem samochodowym, jedynie z wyłączeniem motoroweru, pojazdu szynowego oraz ciągnika rolniczego.
Skuter nie został zdefiniowany w przepisach Prawo o ruchu drogowym, natomiast zgodnie z art. 2 pkt 46 tej ustawy motorowerem jest pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm#179;, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Zatem jeśli parametry techniczne skutera tzn. jego konstrukcja i osiągi odpowiadają przedstawionej definicji (parametry te mają być spełnione łącznie), wówczas skuter ten nie będzie pojazdem samochodowym. Tym samym nie będą go dotyczyły ograniczenia dotyczące odliczania VAT, zarówno od zakupu tego skutera jak i paliwa służącego do jego napędzania.
W przypadku natomiast, gdyby któryś z parametrów technicznych skutera przekraczał parametry podane w art. 2 pkt 46 ustawy, wówczas skuter ten - w oparciu o art. 2 pkt 33 ustawy - będzie pojazdem samochodowym. Tym samym cytowane powyżej przepisy art. 86 ust. 3-5 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług będą miały w tej sytuacji zastosowanie. Oznacza to, że w przypadku zakupu skutera o takich parametrach, w celu ograniczenia ponoszonych kosztów prowadzonej działalności (ograniczenia wysokich kosztów oraz czasu transportu i dystrybucji materiałów reklamowych, korespondencji między poszczególnymi oddziałami firmy na terenie całego kraju), gdy skuter ten nie spełni kryteriów uprawniających do odliczenia w całości podatku naliczonego od jego zakupu (tj. art. 86 ust. 4 ustawy z uwzględnieniem ust. 5 tego art.), zastosowanie znajdzie przepis art. 86 ust. 3 ustawy - podatnik będzie miał prawo do odliczenia 60 proc. kwoty podatku naliczonego z faktury zakupu skutera, nie więcej jednak niż 6000 zł. W tej sytuacji prawo do odliczenia podatku VAT od paliw kupowanych do napędu tego skutera nie przysługuje.
Ograniczenie to nie będzie miało jednak zastosowania w przypadku, gdy zakupione skutery będą związane z przedmiotem działalności podatnika tj. w przedstawionej we wniosku sytuacji z wynajmem skuterów. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ustawy, przepis ust. 3 nie ma zastosowania w przypadku, gdy przedmiotem działalności jest oddanie w odpłatne używanie pojazdów (skuterów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i pojazdy te (skutery) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Oznacza to, że podatnik prowadzący działalność w zakresie wynajmu skuterów będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego zarówno od zakupu tych skuterów, jak i paliw kupowanych do ich napędów.