Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 18.03.2005r. (data wpływu do Urzędu - 18.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Podatnika, który jednocześnie jest zatrudniony na umowę o pracę, na rzecz jego pracodawcy - jest prawidłowa.
W dniu 18 marca 2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek z dnia 18 marca 2003r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 01.06.2005r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 07.06.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu pisma z dnia 07.06.2005r.
Zgodnie z treścią przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika i inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenia.
Opis stanu faktycznego oraz własne stanowisko podatnika w sprawie :
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie : usług edukacyjnych i szkoleń, doradztwa w zakresie bhp, prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, doradztwa technicznego, agencji zatrudnienia. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach ww. działalności zatrudnia pracowników na umowę o pracę oraz na umowy cywilno-prawne, którzy wykonują ww. czynności. Jednocześnie podatnik zatrudniony jest na umowę o pracę u innych podmiotów gospodarczych. W ramach prowadzonej działalności Podatnik sporadycznie wykonuje usługi na zlecenie swoich pracodawców, do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umów zlecenia i o dzieło. Usługi te nie są jednak wykonywane osobiście przez Podatnika, lecz przez jego pracowników bądź zleceniobiorców (wg informacji wynikającej z pisma z dnia 07.06.2005r.).
Z pisma uzupełniąjącego wynika również, że Podatnik prosi o interpretację przedmiotowego problemu w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług obowiązujących do dnia 31.05.2005r. (art. 15 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy).
Ponadto podatnik nadmienia, że wykonywane przez niego usługi na rzecz pracodawcy nie mogą zostać zaliczone do katalogu przychodów wymienionych w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem wnioskodawcy czynności te podlegały do dnia 31.05.2005r. opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Z dniem 01.06.2005r. przepis ten został wykreślony z ustawy z dnia 11 marca 2005r. a co za tym idzie nie znajduje już zastosowania.
Ocena stanowiska pytającego z powołaniem przepisów prawa podatkowego :
Zgodnie z treścią przepisu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie przepisu art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie zaś do postanowień przepisu art. 15 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy (w brzmieniu obowiązującym przed 1 czerwca 2005r.) za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;
Z wyjaśnień złożonych przez Podatnika w piśmie z dnia 07.06.2005r. wynika, że nie wykonuje on przedmiotowych czynności na rzecz pracodawcy osobiście, zatem w sprawie nie mamy do czynienia z wyłączeniem, o którym mowa w ww. art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy. Przepis ten mówi bowiem o sytuacji gdy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wykonuje wymienione tam usługi na rzecz swojego pracodawcy, zaś w opisanej sytuacji usługi na rzecz podmiotu będącego pracodawcą Podatnika, wykonują inne osoby, które nie są przez ten podmiot zatrudnione.
Jak słusznie zauważył podatnik w piśmie uzupełniającym z dnia 07.06.2005r. z dniem 1 czerwca 2005r. przepis art. 15 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2005r. utracił swą ważność (został uchylony przez art. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 90, poz. 756), zatem obecnie nie znajduje on zastosowania.
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione w tej sprawie we wniosku z dnia 18.03.2005r. jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku (tj. obowiązującego przed dniem 01.06.2005r.).
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.