Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo Urzędu Gminy M. z dnia 22.09.2004 r. (znak: FN-3029/51/04), udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego:
W przedmiotowym piśmie Urząd Gminy M. zwrócił się z wnioskiem o zajęcie stanowiska w kwestiach budzących wątpliwości:
- Czy zakład budżetowy (który zaopatruje odbiorców w wodę i odprowadza ścieki), utworzony przez Radę Gminy M., otrzymujący od Gminy dotację w formie dopłaty do wody i ścieków winien ją wykazywać jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
- Na terenie Gminy M. jednostki oświatowe świadczą usługi związane z rekreacją i sportem, ale świadczenie tych usług nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Natomiast osiągane dochody z ww. tytułu jednostki przekazują do budżetu gminy. Dochody te są planowane w budżecie po stronie dochodów w dziale przyporządkowanym oświacie, natomiast plan wydatków poszczególnych jednostek oświatowych powiększony jest ośrodki pochodzące z ww. źródła dochodu. Czy zapis w uchwale budżetowej po stronie dochodów i wydatków jednostek oświatowych - środków pochodzących z usług związanych ze sportem z odpowiednim opisem w wyjaśnieniach do budżetu, jak również prowadzenie odpowiedniej ewidencji księgowej - analitycznej - jest wystarczającym warunkiem, aby przed pracownikami administracji podatkowej wykazać się, iż każdą pozyskaną złotówkę z ww. tytułu przekazano na utrzymanie i poprawę świadczonych przez jednostki oświatowe usług, aby możliwe było ich zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w załączniku nr 4, poz. 11 ex 92 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad 1. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Do dopłat, o których mowa w przytoczonym przepisie stanowiących obrót będący podstawą opodatkowania, zaliczyć należy również dopłatę do metra sześciennego wody i ścieków. Stawką właściwą do opodatkowania dopłaty będzie stawka, jaką opodatkowane są usługi doprowadzenia wody lub odprowadzenia ścieków, tj. 7 %. Dodać również należy, że obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (art. 19 ust. 21 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług).
Ad 2. Zgodnie z art. 43 ust. 1 wspomnianej ustawy o podatku od towarów i usług oraz poz. 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy zwalnia się od podatku m.in. usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.61. Ponadto usługi związane ze sportem muszą być świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Z treści zapytania wynika, że jednostki oświatowe, które świadczą usługi związane ze sportem i rekreacją nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, natomiast osiągnięte dochody z ww. tytułu jednostki przekazują do budżetu gminy. Dochody te są planowane w budżecie po stronie dochodów w dziale przyporządkowanym oświacie, plan wydatków poszczególnych jednostek oświatowych powiększany jest o środki pochodzące z ww. źródła dochodu. Spełniony jest więc warunek zawarty w punkcie 1 objaśnienia do załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc zdaniem tut. organu podatkowego ww. usługi będą zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nie będą świadczone w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.61.
W kwestii zaś czy zapis w uchwale budżetowej po stronie dochodów i wydatków jednostek oświatowych środków pochodzących z usług związanych ze sportem z odpowiednim opisem w objaśnieniach do budżetu, jak również prowadzenie odpowiedniej ewidencji księgowej - analitycznej - jest wystarczającym warunkiem, aby przed pracownikami administracji podatkowej wykazać, że każdą pozyskaną złotówkę z ww. tytułu przekazano na utrzymanie i poprawę świadczonych przez jednostki oświatowe usług, należy stwierdzić, że ustawodawca nie określił dokładnie, w jaki sposób należy ww. zdarzenia dokumentować. Należy jedynie udokumentować fakt, że wszelkie osiągane zyski są przeznaczane na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Zdaniem tut. organu podatkowego, jeżeli więc sposób dokumentowania ww. operacji wynika z zasad prowadzenia rachunkowości budżetowej i nie występują inne dokumenty potwierdzające takowe przekazanie środków pieniężnych, jest to wystarczające do udokumentowania, że wszelkie zyski są przeznaczane na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.